Naposledy jeden takový položili silničáři v Karviné-Fryštátě před přechodem v ulici Ostravská. Tam před lety jeden řidič srazil dvě dívky. Město už předtím na toto místo instalovalo několik bezpečnostních prvků. „Nechali jsme tam instalovat světla a navíc je také silnice zúžena ostrůvkem," sdělila mluvčí Karviné Šárka Swiderová. Červený koberec, známý také jako Rocbinda, má především zpomalit řidiče, kteří vjíždějí do města. Ti totiž často ignorují končící sedmdesátku a nesundají nohu z plynu, aby zpomalili na předepsaných padesát.

Loni se stejný povrch objevil na cestě z Karviné na Český Těšín. „Zatáčka je nepřirozená a opačně klopená, netypicky postavená. Stala se tam například nehoda, při které se zabilo pět lidí," vysvětlil mluvčí policie Jaroslav Kus.

Zpomalovací pásy ale vznikají také v dalších městech. V Orlové jsou například před školou na ulici Slezské a před Dakolem. „Instalovali jsme je zhruba před pěti lety s tím, že se plánuje ještě jeden – na ulici Masarykově v centru města by měl vzniknout v příštím roce," informovala mluvčí Orlové Nataša Cibulková.

Školáky chrání Rocbinda také v Bohumíně. Tři metry široké a 25 metrů dlouhé pásy jsou například před základními školami na třídě Dr. E. Beneše, Čs. armády a nedaleko gymnázia v ulici Jana Palacha. „Uvažujeme samozřejmě i o jiných úsecích, kde by se mohly tyto pásy položit. V budoucnu by to mohl být například o úsek u Základní školy Bezručově," řekla mluvčí Bohumína Lucie Balcarová.

Brzdící pásy kvituje také policie, se kterou vlastníci komunikací jejich umístění konzultují. „Určitě toto opatření vítáme. Z hlediska bezpečnosti je to výborná věc," informoval mluvčí policie Miroslav Kolátek. Podle něj přináší tyto pásy dvě hlavní výhody – jednak na místo upozorní a řidič ví, že je potřeba přibrzdit a také má lepší přilnavost.

„Díky zdrsnělému asfaltu je kratší brzdná dráha. Také díky toho méně hrozí riziko, že by auto vyjelo ze zatáčky," dodal Miroslav Kolátek. To potvrzuje také vedoucí odboru dopravy v Bohumíně Pavel Vavrečka. „Výrobce uvádí, že se na povrchu zkrátí brzdná dráha o 33 procent. Testy ale dopadly ještě lépe. Autům na Rocbindě stačila k zastavení poloviční vzdálenost než na běžném asfaltu," sdělil Pavel Vavrečka.