Ministerstvo se loni vyjádřilo, že nádražní budovu není nutné chránit jako památku, jak o to požádala občanská iniciativa, která se rozhodla nádraží zachránit před demolicí. Ministryně Alena Hanáková letos na začátku března rozhodnutí svých podřízených zrušila a nechala o osudu nádraží rozhodovat znovu.

Na základě rozhodnutí ministerstva pokračovali investoři, kterými jsou společně město a České dráhy, v přípravných pracích, které mají vyústit ve stavbu zcela nového dopravního terminálu. Předpokládané náklady mají činit 160 milionů korun.

Původně se uvažovalo o třech variantách. Nádraží mohlo být zakonzervováno ve stavu, který by odpovídal současné podobě. V úvahu přicházela také možnost, kdy by byl opraven skelet budovy a uvnitř by se hala modernizovala. České dráhy se však rozhodly k třetí variantě, tedy demolici odbavovací haly s tím, že nádražní budovu by po rekonstrukci nahradila současné provozní budova.

Na vlakové nádraží by podle projektu navazoval přednádražní prostor se zastřešeným stanovištěm autobusů a přilehlými parkovišti a objekty se službami pro cestující.

„Ministerstvo nyní opět projednává možnost, že by halu památkově chránilo. My jsme proto museli přerušit veškerou přípravu. Nemůže provádět žádné práce ani v hale, ani v jejím okolí. Nevíme, jak dlouho bude řízení trvat a je možné, že peníze z vyjednané dotace nakonec propadnou," řekla ve středu po poledni přímo na nádraží regionální mluvčí ČD Kateřina Šubová.

Městu se postup ministerstva nelíbí

Pro nás je postup ministerstva zarážející. Loni v červnu bylo rozhodnuto, že nádraží nebude prohlášeno za památku, proto město pokračovalo ve zhotovování projektové dokumentace. Ta má dnes hodnotu zhruba dvou milionů korun. Je možné, že to bude ze strany ministerstva zmařená investice a my ji budeme nárokovat," řekl tajemník havířovského magistrátu Milan Menšík.

Ministryně kultury seznala, že neprohlášení nádražní budovy za památku nebylo úplně v pořádku a nechala letos 8. března zahájit přezkumné řízení. To má ověřit, zda je technický stav objektu natolik špatný, že jej nelze rekonstruovat a současně opětovně posoudí jeho architektonickou hodnotu. Účastníci řízení nyní mají lhůtu pro podání rozkladu proti tomuto obnovenému řízení," řekla mluvčí ministerstva Markéta Ševčíková.

Budou peníze na udržbu památky?

Stavba moderního dopravního terminálu je nyní vážně ohrožena. Pokud bude nádraží prohlášeno za památku, dráhy jej s největší pravděpodobností rekonstruovat nebudou a maximálně jej budou udržovat v současném stavu.

„Při prohlášení za památku je jasně definováno, co musí zůstat v původním stavu. Každá oprava musí být projednávána s památkáři," dodala Šubová.

Pokud nádraží přece jen nebude prohlášeno za památku, bude záležet, zda se stihne splnit termíny pro čerpání evropských dotací. Přezkumné řízení totiž může probíhat i několik měsíců.