Viník je jasný řidič auta. Nicméně pokuta hrozí i cyklistovi, protože kolem rondelu vede cyklostezka a v takovém případě nemá cyklista na silnici co dělat. „V případě, že je zřízen jízdní pruh pro cyklisty nebo cyklostezka, je cyklista povinen jich využít," upozorňuje policejní mluvčí Zlatuše Viačková.

A varuje, že zřejmě bude hůř. Začíná totiž sezona a cyklistů v ulicích bude přibývat. Uvedená nehoda navíc nebyla výjimečná. „Cyklisté by si měli uvědomit, že cyklostezky jsou hlavně pro jejich bezpečnost," dodala Viačková.

Podle zástupce ředitele Městské policie Karviná Václava Ožany cyklisté ve většině případů cyklostezek využívají. Přesto se najdou takoví, kteří stále jezdí po cestách. „Většinou takové případy řešíme domluvou, ale samozřejmě nejsou výjimkou ani pokuty," řekl Václav Ožana.

Prý se objevují i případy, kdy si stěžují chodci, že cyklisté místo cyklostezek jezdí i po chodníku. „Taková ta krizová místa, kde cyklisté vjíždějí na vozovku, jsou například u větších obchodních domů. Občas se tam stává, že začínají třeba točit a zmatkovat, nebo právě tím, že se jim nechce přejíždět po jednotlivých přechodech na stezce, tak jedou po kruhovém objezdu mezi auty," upozornil na časté prohřešky Václav Ožana.

Karvinští strážníci prý často registrují prohřešky cyklistů také na třídě 17. listopadu, kde někteří cyklisté ignorují cyklostezku, protože chtějí jet rychleji.

Města přitom vycházejí lidem na kolech vstříc. V Havířově v posledních letech vznikly kilometry stezek pro cyklisty.

„Snažíme se cyklostezkám dávat jednotný charakter červeným dlážděním, které je odděleno od šedého chodníku reliéfním žlutým pruhem. Díky plastickému reliéfu je rozhraní pruhů hmatatelné i pro nevidomé," vysvětlila referentka odboru investiční výstavby havířovského maagistrátu Jana Horáková.

Od roku 2006 vznikly v Havířově cyklostezky například v ulicích Gorkého, Studentské, 17. listopadu, Karvinské, Okrajové nebo na Hlavní třídě. 

Zejména nově vybudovaná cyklostezka na velkém rondelu, kterým projede denně více než 50 tisíc vozidel, se ukázala jako velmi přínosná.

„Když porovnáme statistiku současné nehodovosti s velmi častými a závažnými dopravními kolizemi před rekonstrukcí tohoto dopravního uzlu v roce 2010, je zřetelně a jasně vidět pozitivní krok vpřed," dodala Jana Horáková.

Bohužel i přes existenci vymezeného pruhu pro cyklisty, lemujícího komunikaci, se stále najdou lidé, kteří raději jedou po nebezpečné silnici. „Ale je to rok od roku lepší. Věříme, že i chodci se naučí ve svém vlastním zájmu respektovat pruhy vymezené cyklistům. Je dobré zbytečně na cyklostezku nevstupovat, při jejím přecházení se raději rozhlédnout," řekla úřednice.

Do budoucna má město v plánu vybudovat další cyklostezky. V plánu je například propojení velkého rondelu s Hlavní třídou, cyklostezka před novým vlakovým nádražím, na Náměstí Republiky a na Těrlickou přehradu.