Technici ostravské specializované firmy museli otevřít horní část kyvadla, kde se skrývají motory. Po několika hodinách a výměně některých dílů se oprava zdařila a odpoledne bylo kyvadlo v provozu. 

„Jde o lineární motory, jaké se běžně používají k pohonu kostelních zvonů. Tady v tomto případě to byla skutečná výzva, protože je zde velmi málo místa. Ale podařilo se a motory jsme do prostoru vtěsnali," vysvětlil technik.

Motory jsou v činnosti od rána do večera. Kyvadlo vždy rozpohybují do přednastavené úvrati a po jejím dosažení se vypnou. Znovu začnou pracovat, až se kyvadlo téměř zastaví. Vypnou se také ve chvíli, kdy kyvadlo rozpohybuje někdo ručně.

Důvodem opravy bylo poškození kyvadla v jeho horní části u zavěšení. Na vině jsou zřejmě lidé, kteří lezou na spodní část kyvadla a vychylují ho v bočním směru. 

Boční vychylování kyvadla škodí přímo motorům. Ty totiž nejsou s kyvadlem přímo spojeny, ale uvádějí ho v pohyb jen pomocí elektromagnetů. Vychylování však zvětšuje vůli mezi styčnými plochami a přerušení pohonu.

Havířovské kyvadlo provázely problémy především při jeho vzniku, zejména při samotné výrobě.

Město nejdříve vyhlásilo veřejnou anketu, kde dalo lidem vybrat z několika návrhů. Přestože si lidé vybrali jiný návrh, odborná komise v říjnu 2002 upřednostnila Bránu s kyvadlem a vodotryskem.

Do soutěže se tehdy přihlásilo 13 umělců z celé České republiky, kteří předložili celkem 10 návrhů. Nejvíce hlasů získalo dílo místního umělce, jenže cena 22 milionů korun byla neúnosná a přednost proto dostalo Brána s kyvadlem a pramenem za 5,6 milionu korun. Autory jsou pražští umělci Stefan Milkov a Karel Holub.

Autoři si vyžádali platbu větší části peněz předem, v čemž jim město vyhovělo, aby měli na materiál. Pak však dělali potíže, když například reklamovali špatnou rozteč kotvících šroubů. Delegace z radnice dokonce jela do Prahy zkontrolovat, zda se za vyplacené peníze kyvadlo skutečně vyrábí.

Monument byl nakonec po mnoha urgencích dokončen. Kyvadlo se však nekývalo, protože umělci počítali s tím, že na jeho rozpohybování bude stačit vítr. Na popud tehdejšího primátora Františka Chobota byly do horní části kyvadla vloženy motory.