Čtyři roky hledala Michaela Oslizloková z Karviné práci po střední škole. Neúspěšně. Na většině pohovorů měli jasnou podmínku angličtinu slovem i písmem na minimálně střední úrovni.

„Na střední škole jsem se anglicky učila, bohužel to byla jen taková rádoby konverzace, která mi moc nedala," vzpomíná Michaela Oslizloková. Právě proto si zaplatila intenzivní kurz angličtiny s rodilým mluvčím, její angličtina se tak den ode dne zlepšuje.

„Být něco podobného na škole, ušetřím spoustu peněz," dodala dívka.

A to, že je znalost tohoto cizího jazyka v dnešní době nezbytnost, si uvědomili i ve Střední škole Bohumín na Husově ulici, která se zapojila do programu Fulbright English Teaching Assistants společně s dalšími devíti školami po celé České republice. Deset čerstvých absolventů amerických vysokých škol bude pomáhat s výukou jazyka přímo ve školách.

Rodilý mluvčí školu nic nestojí

Projekt má i další nespornou výhodu. „Mimopražské školy mívají problémy najít pro výuku angličtiny rodilého mluvčího, který by obohatil jazykové dovednosti a zvýšil motivaci studentů. A Fulbrightův program asistentů při výuce angličtiny pomáhá tento problém řešit," sdělila koordinátora Fullbrigtovy komise Andrea Semancová. Rovněž dodává, že školy navíc za asistenta nemusí platit, protože jeho pobyt v České republice je kompletně pokryt vládním stipendiem.

Bohumínská škola projekt vítá. „Vyhovuje nám, že se jedná o bezplatný program. Slečna z Kanady bude vyučujícímu napomáhat při hodinách, přednostně ve studijních oborech, ale samozřejmě se objeví i ve výuce u oboru tříletých," řekla Deníku ředitelka Střední školy v Bohumíně Zuzana Serbousková.

Rodilému mluvčímu, který čerpá finance ze stipendia, pak školy pouze zajišťují ubytování.

„Slečna si vybrala ubytování na privátu u paní učitelky. Samozřejmě rovněž zařídíme program tak, aby poznala město a jeho okolí, čas na to bude během celého školního roku," dodala Serbousková.

A jak to vypadá na ostatních školách?

Na Střední zdravotnické škole v Karviné v současné době žádného rodilého mluvčího pro výuku cizích jazyků nemají, nicméně využívají spolupráce při jiných aktivitách.

„Společně se Slezskou univerzitou máme projekt ohledně přednášek, které velmi využíváme. Momentálně se tedy ubíráme spíše tímto směrem," prozradila ředitelka školy Ivana Pinkasová.

Podobná situace je i na Hotelové škole a Obchodní akademii v Havířově. „Na naší škole nyní cizí jazyk rodilý mluvčí nevyučuje," uvedla zástupkyně ředitele Gabriela Bordáčová.

Bibiána Balicka