Na Ostravské ulici, při vjezdu do města, si ve čtvrtek dopoledne rozbalili své nádobíčko pracovníci Centra služeb pro silniční dopravu. Ve spolupráci s dopravní policií tam na digitální váze převažovali nákladní vozidla.

„V každém kraji je jedna taková skupina pracovníků s elektronickou váhou, která se pohybuje po různých stanovištích a provádí kontrolní převažování. Patříme přímo pod ministerstvo dopravy. Přetížení vozidel je velmi časté a stát se musí bránit ničení silnic,“ vysvětlil jeden z pracovníků.
Dopravní policisté prováděli u zastavených vozů důkladnou kontrolu. Zaměřili se na technický stav vozidla, veškerou povinnou dokumentaci k automobilu i přepravovanému nákladu a samozřejmě i na kontrolu záznamu tachografu.

Povinnou přestávku nedodržel například slovenský řidič, který s nákladem tlakových lahví plných technických plynů spěchal bez pauzy do Žiliny. Policisté ho v Havířově zastavili v době, když už měl být hodinu odstaven a odpočívat.
Jiný řidič sice měl v pořádku jízdní režim i automobil, ale chyběly mu některé doklady. „Všechno mám v pořádku. Vezl jsem z Polska do Ostravy železný šrot a teď se vracím domů,“ spustil na policistku s úsměvem. Ten ho přešel ve chvíli, když nedokázal doložil jeden důležitý dokument pro mezinárodní dopravu.

Mnohem horší to však měl český řidič, který vezl na stavbu náklad kamení. Ještě než vjel na váhu, bylo jasné, že jeho auto a přívěs jsou přeloženy o 8 tun. „Každé auto má stanovené povolené zatížení na jednotlivou nápravu a celkovou hmotnost. Souprava s přívěsem nebo návěsem může mít podle našeho zákona maximální hmotnost 48 tun. To zná z autoškoly každý řidič nákladního automobilu. Tento má v dokladech uvedeno, že váží 56 tun. Na to měl reagovat už při nakládce, když ho vážili. V jízdě už pokračovat nesmí a musí si svůj náklad upravit. Může ho třeba vysypat a pak uklidit, nebo přivolat jiné auto a část kamení přeložit. Podle váhy má přetíženou korbu automobilu i vleku,“ řekl pracovník obsluhující počítač, který naměřené hodnoty vyhodnocuje.

Z výsledků kontrol vyplývá, že častěji jsou přetížené vozy, které jezdí kratší trasy a jejich řidiči a majitelé počítají s tím, že se kontrolám vyhnout. Mezinárodní kamiony se zpravidla do limitu vejdou.