Jaké máte s platbou poplatků po těch několika dnech zkušenosti? Objevily se už nějaké nečekané komplikace?
„Bohužel ano. Jsou to problémy technického rázu, protože automat není dlouhodobě v provozu, není odzkoušený. Už jsme museli volat mechaniky, aby automat opravili a opět uvedli do provozu.“
Jak řešíte příjem plateb, když je automat v poruše?
„V takovém případě platí pacienti přímo v ambulanci. Ale je to opravdu nouzové řešení, nechceme zatěžovat personál nemocnice.“
Jak přesně probíhá platba v nemocnici? Jako pacient přijdu do nemocnice, zaplatím si kupon a půjdu k lékaři. Co ale když před ambulancí zjistím, že lékař třeba ten den neordinuje. Co se zaplaceným kuponem?
„Žádný problém. Kupon platí do konce kalendářního roku a pacient ho může využít při příští návštěvě nemocnice. Kupón je navíc přenosný, takže ho může využít například i další člen rodiny. Pokud ale chce pacient své peníze zpět ihned, vrátí mu je v hlavní pokladně nemocnice.“
Jak se řeší případy, kdy lidé u sebe nemají hotovost?
„V takovém případě u nás vyplní a podepíší formulář, že uznávají dluh ve výši povinného poplatku a ten musí zaplatit do 10 dnů na pokladně nemocnice. Po hospitalizaci je tato povinnost do 8 dnů.“
Co pacienti, kteří jsou od plateb osvobozeni?
„Ti se musejí prokázat platným potvrzením o hmotné nouzi, občanským průkazem a průkazem zdravotní pojišťovny.“
Jak probíhají platby na pohotovosti?
„Lékaři na pohotovosti by uvítali, kdyby pacienti už měli u sebe žeton z automatů, ušetří jim to práci. Pokud ho ale nemají, zaplatí poplatek na místě v ambulanci.“
A kde všude pacient při návštěvě pohotovosti, například s bolestí břicha, vlastně poplatek platí?
„Pokud vás vyšetří lékař na pohotovosti a příčinu bolesti břicha nenajde, pošle vás za specialistou na chirurgii, a na pohotovosti tudíž poplatek ve výši 90 korun neplatíte. Zaplatíte ho až na chirurgii. Jedná se o akutní péči, která není ukončena.“
Má pacient možnost platit ve vaší nemocnici poštovní složenkou nebo převodem z účtu?
„Ne, tyto varianty jsme zamítli. Bylo by to technicky velice složité, přece jen jsme velký podnik. Spíše by nám vyhovovalo zavedení elektronických peněženek na zdravotní kartě, kde by měl každý pětitisícový kredit a z něho by se mu odečítaly platby u lékaře a v lékárnách. Ale to je otázkou zprovoznění kolem roku 2013.“