České dráhy v prosinci zavedly nový výpočet jízdného, který se dotkl naprosté většiny cestujících.

„Donedávna jsem platil za zpáteční jízdenku mezi Opavou a hlavním nádražím v Ostravě 61 korun, najednou je to 84 korun,“ postěžoval si Andrej Urbánek z Opavy, který jezdí do Ostravy do zaměstnání většinou svým autem, několikrát do měsíce však také vlakem. Proto nevyužívá žádnou slevovou kartu.

Mezi další nespokojené zákazníky patří Petr Rolníček z Ostravy. Zatímco ještě počátkem prosince ho stála zpáteční jízdenka z Ostravy – hlavního nádraží do Českého Těšína přes Bohumín a zpět devětašedesát korun, nyní ho pracovnice drah v pokladně překvapila, když chtěla za stejnou jízdenku 97 korun. „To je dost výrazné zdražení. Zvažuji, že budu raději jezdit za rodinou autobusem,“ přiznal rozmrzele.

Zaplatí pouze za kilometry

České dráhy od prosince vypočítávají jízdné novým způsobem.

"Dochází ke zrušení takzvaného pásmového tarifu, cestující zaplatí jen přesně ujetý počet kilometrů. České dráhy tak opouštějí léta zažitý systém, který zatím dále přetrvává v autobusové dopravě u většiny dopravců,“ uvedli pracovníci tiskového odboru Českých drah.

Například po železnici je Ostrava-Svinov vzdálena od Prahy 351 kilometrů, cestující si dříve kupoval jízdenku pro pásmo 351–400 kilometrů. Ve skutečnosti tak nezaplatili jen cestu do Ostravy, ale cestu z Prahy až do Třince, aniž by úsek Ostrava–Třinec ve skutečnosti vůbec projel.

Nový tarif účtuje po kilometrech a cestující zaplatí jen skutečně ujetou vzdálenost. Při cestě nad šest set kilometrů se jízdné nezvyšuje.

Někdo ušetří, někdo ne

V praxi to znamená, že někdo ušetří, jiný zaplatí více – řádově v rozmezí několika korun. Horší je to u zpáteční jízdenky, jejíž zdražení je výraznější, protože se vypočítává novým způsobem.

Cestující, kteří chtějí ušetřit na železnici, si mohou koupit průkazku In-zákazník, která stojí na tři roky šest set korun. Na ni se vztahují některé čtvrtinové slevy na jízdné.

Mladí cestující do 26 let mohou využít In-kartu/Rail plus s aplikací In-junior. Aplikace In-junior stojí i nadále šest set korun na rok, nově její držitel získá například poloviční slevu na obyčejné jízdné.