„Nic není definitivně rozhodnuto. Vše je ve stadiu úvah. Určitě se o tom ještě bude hodně diskutovat,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
S kontroverzním návrhem přišel expertní tým pracující pro ministerstvo dopravy. Jsou v něm zastoupeny čtyři desítky dopravních odborníků i zástupců politických stran.

Názor expertů
„Členové týmu k novele silničního zákona sepsali celkem osm set různých pozměňovacích návrhů. Dále se však zabývají pouze těmi, na kterých se shodlo osmdesát procent z nich. A to se stalo mimo jiné v případu přednosti chodců před tramvajemi,“ dodal Hanzelka, který připustil, že tato myšlenka má i řadu odpůrců. „Už teď nám chodí e-maily, ve kterých lidé vyjadřují svůj nesouhlas,“ potvrdil Hanzelka.

Podle Hanzelky expertní tým do konce února ukončí svou práci na připravované novele silničního zákona. „Počítáme s tím, že na jaře začne klasický legislativní proces,“ dodal Hanzelka. Novelou se bude zabývat Poslanecká sněmovna a Senát, podepsat ji musí i prezident. V platnost by mohla vstoupit 1. ledna příštího roku. „Očekáváme bouřlivou diskusi. Přednost chodců může přinést určité problémy, na druhé misce pomyslných vah je však bezpečnost chodců,“ uvedl Hanzelka. Podle něj by již nemuselo docházet k tragickým nehodám, při kterých si chodci na přechodech neuvědomují, že nemají před tramvajemi přednost.

Dopravní podniky jsou skeptické
Zástupci dopravních podniků provozujících tramvajovou přepravu jsou k návrhu skeptičtí.
„V této chvíli si to dost dobře neumíme představit,“ prohlásil mluvčí ostravského dopravního podniku Miroslav Albrecht s tím, že jízdní vlastnosti tramvají jsou zcela jiné než u klasických vozidel. Rozdíl je zejména v brzdné dráze.

Podle Albrechta by komplikace nastaly zejména v rušných městských částech, kde jsou na několikasetmetrovém úseku i desítky přechodů. Jednou z takových lokalit je například Nádražní ulice, vedoucí z centra Ostravy do Ostravy-Přívozu. Vzhledem k vysokému počtu přechodů by zde tramvaje musely projíždět krokem, aby jejich řidiči stačili včas zareagovat na chodce. „To by se samozřejmě projevilo zpožděním. Ani tak by však nebylo zaručeno, že tramvaj zabrzdí před chodcem, který například z bezprostřední blízkosti vstoupí před tramvaj,“ řekl Albrecht.

Drážní inspekce: Jsme proti změně
Proti změně přednosti je také Drážní inspekce, která mimo jiné vyšetřuje nehody tramvají. „Jsme pro zachování dosavadního stavu. Máme totiž obavy, že by to nejen nepřispělo ke zvýšení bezpečnosti chodců, ale situaci by to paradoxně mohlo naopak zhoršit. Je nutné si uvědomit, že brzdná dráha tramvaje je podstatně delší než u vozidel. Hrozí, že chodci v pocitu absolutní přednosti vejdou na přechod těsně před tramvají, která již nestačí zabrzdit,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar.

Podle Neusara k nehodám, při kterých tramvaj na přechodu srazí chodce, dochází jen zcela výjimečně. „Je pravda, že někteří lidé občas zapomenou, že i když jsou na přechodu, musejí dát přednost tramvaji. Jsou to však zcela ojedinělé případy,“ řekl Neusar.