Například v karvinských městských domech je dohromady 123 výtahů.

„Výtahy jsou ze 70. let, průměrná životnost výtahu je sice dvacet let, ale uvádět jen stáří je zavádějící. Záleží totiž na provedených modernizacích, které zlepšují bezpečnost a prodlužují životnost výtahu, a to se v městských bytech děje často – provádí se výměna či zdvojení brzd, dávají se nové kabiny, nový pohon, nová lana a podobně. My jsme u všech našich výtahů do roku 2006 provedli i tzv. opásání protiváhy laicky řečeno – zpevnilo se protizávaží, to znamená, že by se nám nemělo stát to, co se stalo nedávno v Čechách,“ vysvětlila tisková mluvčí Karviné Šárka Swiderová.

Výtahy, které neodpovídají doporučujícím normám Evropské unie jezdí také v orlovských domech. Bytové družstvo Orlovan, které nyní hospodaří s někdejšími městskými byty, řeší situaci při celkových opravách svých domů. „Vše je otázkou peněz, které si družstevníci naspoří. Pokud to jde, řešíme výtahy při celkové revitalizaci jednotlivých vchodů,“ říká vedoucí technického úseku družstva Marie Michalíková.

Ta ale zároveň upozorňuje, že lidé se v družstevních výtazích bát nemusejí, ani pokud jezdí staršími typy. Tiskový mluvčí společnosti RPG Real Estate Petr Handl redaktory také ujistil, že bezpečnost nájemníků je pro ně prioritou a výtahy jsou neustále kontrolovány a postupně rekonstruovány či celé měněny za nové.

Požadavky evropské normy jsou z roku 1999. Opačný názor na stav výtahů má jeden z revizních techniků. „K požadavkům EU mimo jiné patří, že klec výtahu musí mít kabinové dveře, šachetní dveře zase bezpečnostní uzávěrku šachetních dveří,“ vysvětluje revizní technik z Institutu technické inspekce Praha Miroslav Pulchart.

Za nejčastější poruchy výtahů mohou podle jeho slov zavírací mechanismy dveří a nedostatečná trakce výtahů. „Právě za úrazy rukou, jako je sedření a polámané prsty, můžou chybějící dveře kabiny výtahu,“ říká Martin Pulchart.

„Životnost výtahů je taky závislá na údržbě a způsobu používání. V Karviné je řada výtahů zdevastovaných,“ uvádí Pulchart s tím, že největší průšvih je v tom, že řada zákazníků údajně nemá zajištěné servisní prohlídky a údržby, které u výtahu musí být. „Snaží se na nich ušetřit a pak se může stát neštěstí,“ dodává. Výstavba nového výtahu se pohybuje dle typu domu v rozmezí od 800 tisíc až do jednoho milionu korun.