„Pokud zákonodárci definují řešení přestupků v dopravě, tedy porušování zákona, jako šikanování, pak by mohli obě policie zrušit. Měření rychlosti rozhodně není možné považovat za snahu radnic o výdělek od obecní kasy. Bodový systém byl strašákem na řidiče pouze prvního půl roku. Potom začali řidiči předpisy opět porušovat, včetně povolené rychlosti,“ řekl šéf havířovských strážníků Bohuslav Muras.

Městská policie Havířov byla na severní Moravě a ve Slezsku první, která s měřením začala. Hříšníky nejdříve trestal magistrát, pak byly na měření vytvořeny společné hlídky strážníků a republikových policistů. Od doby, kdy mohou strážníci rychlost pokutovat, měří rychlost samostatně a někdy opět ve spolupráci s policisty z obvodních oddělení.

Přímo v Havířově jsou strážníci k řidičům poměrně tolerantní. V padesátce svůj laserový radar nastavují na rychlost vyšší než 60 km/hod. Rychlost navíc měří v místech, kde je její porušování časté a současně tam mohou vozidla bezpečně zastavovat. „Běžný řidič se do kontaktu s našimi hlídkami nedostane. Zpravidla k tomu nemá důvod,“ vysvětlil Muras.

Radary v rukou strážníků ocenila také dopravní policie. Ta díky tomu mohla soustředit svou pozornost na jiné rizikové úseky, kterých je na Karvinsku více než dost.

Proti zrušení měření rychlosti strážníky se ostře ohradili jak ministr vnitra Ivan Langer, tak i představitelé policie. Byla to také první slova, která k rozhodnutí poslanců pronesl náměstek policejního prezidenta Ivan Bílek. „Chtěl bych vás ubezpečit, že s takovým rozhodnutím nesouhlasím,“ řekl na policejní konferenci, která se konala v pátek v havířovském Kulturním domě Radost.

Podle posledních informací se budou zákonodárci snažit své unáhlené rozhodnutí zvrátit, aby pravomoc měření rychlosti strážníkům zůstala zachována.