Podpisovou akci během šesti týdnů podpořilo 7618 lidí. Redakci to sdělil předseda petičního výboru Adolf Bolek, který žije v třinecké části Nebory. Archy chce osobně předat ministru dopravy Aleši Řebíčkovi. „Má tady přijet, ale nevím kdy. Pokud by nepřijel v dohledné době, muselo by se s tím do Prahy,“ řekl včera Bolek. Upozornil, že podle petičního zákona musí dát vláda stanovisko do 30 dnů. „Budeme čekat, jaká přijde odpověď. Co bude dál, rozhodnou sami občané.“

Lidé peticí reagují na nejasnou situaci kolem přípravy stavby nového silničního tahu na Slovensko. Požadují dodržení termínu, k němuž se předloni v usnesení zavázala ještě vláda Jiřího Paroubka.

„To znamená zahájení na podzim 2009 a ukončení v roce 2012. Lidé chtějí jen to, co slíbila vláda, nic víc, nic míň. To, že se hovoří o nedodržení slibu, vzbuzuje určitou nedůvěru,“ uvedl Bolek.

Předseda dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Karel Sehoř přitom minulý týden uvedl, že začátek plánované rekonstrukce přetížené silnice I/11 bude mít tři roky zpoždění. Podle něj vláda schválila posunutí modernizace hlavního tahu na Slovensko s tím, že se v lednu příštího roku bude snažit rozpočtovým opatřením termín vrátit co nejblíže k roku 2012.

Mezi iniciátory petice jsou například starostové Ropice a Vendryně. Petičníky podporuje také vedení radnice v Českém Těšíně. „Taky jsme to zažili a víme, jaké je to ulehčení, když má město obchvat. Silnice, o níž se hraje, sice neleží na katastru města, ale rozhodně jsme pro její nejrychlejší modernizaci, protože výrazně ovlivňuje dopravu nejen na Třinecku, ale i Těšínsku,“ řekl starosta České Těšína Vít Slováček.

Archy se podepisovaly také v Oldřichovicích, Tyře, Karpentné, na Kamionce a díky dobrovolníkům rovněž ve Smilovicích, Hnojníku, Stříteži a Vělopolí. „Tady v Třinci ještě nic podobného nebylo,“ uvedl k počtu signatářů. Dodal, že výzvu podpořila řada lidí z Jablunkovska, Těšínska.

„Lidé se chápou i toho stébla. Je jim jasné, že petice všechno nevyřeší, ale pro ty, kteří chtějí pomoci, je to dobrý podklad a argument,“ řekl redakci starosta Vendryně Rudolf Bilko.

Odhaduje, že v obci se sešlo asi tisíc podpisů. K informacím o zprovoznění silnice až v roce 2015 poznamenal: „Je to šílené. Jsou to takové hrátky, připravuje se psychologická půda k tomu, aby se to skutečně mohlo odsunout.“

Příprava stavby nové silnice na Slovensko aktuálně čelí dalšímu problému. Firma, která pro Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zajišťuje územní rozhodnutí, o ně zatím nemůže zažádat. „Zkomplikovalo se to o biologické hodnocení, které si vyžádaly orgány životního prostředí. Chtějí, aby se hodnocení provedlo ještě před územním rozhodnutím. To nešlo předpokládat,“ řekl v srpnu Deníku ředitel firmy Jiří Koch. Podle něj zastavení územního řízení potrvá až do podzimu.

Marek Cholewa, Tomáš Januszek