Celé vlakové nádraží, tedy prostorná hala, její zázemí pro cestující i zaměstnance a také perony, projde modernizací. Její rozsah se ještě upřesňuje.

Současný stav nádraží je velmi špatný. Kdysi velmi velkoryse pojatá stanice po letech provozu a jen nejnutnější údržby ztratila svůj glanc. Svou roli zřejmě sehrálo i to, že Havířov není klasickým dopravním uzlem s určitým stupněm důležitosti. Pro cestující i železničáře má význam pouze jako nástupní a výstupní zastávka. Cestující se v ní nemají důvod zdržovat déle, než je nutné, protože není přestupní stanicí. Drtivá většina lidí nádražní halou pouze prochází k peronu, maximálně se zastaví u pokladny nebo stánku s občerstvením.

Samostatnou skupinu návštěvníků nádraží tvoří individua, která halu využívají jako noclehárnu a místo, kde se mohou schovat před nepřízní počasí. Havířovské vlakové nádraží by se však mělo v dohledné době změnit k lepšímu. „Výpravní budova nádraží v Havířově byla zařazena do programu Českých drah Živá nádraží. Odborná komise již vybrala vítěznou firmu, která by měla nádraží revitalizovat, v tuto chvíli se dojednávají podmínky smlouvy. Jakmile bude vše oficiálně uzavřeno, bude také možné na základě předložené projektové dokumentace upřesnit, v jakém rozsahu a kdy přesně bude nádraží revitalizováno. Nepůjde ale o totální přestavbu. Ráz objektu zůstane zachován, služby pro cestující i kultura prostředí se ale výrazně zkvalitní,“ uvedl manažer komunikace Českých drah Radek Joklík.

Od projektu Živá nádraží si dráhy slibují zvýšení komfortu pro cestující, aniž by je to stálo příliš mnoho peněz. „ČD samy o sobě nemají dostatek prostředků, aby opravy financovaly, proto jsme vybrali několik desítek nádraží a pro ně hledáme investora. Vybraná firma dostane nádraží do dlouhodobého pronájmu a na vlastní náklady ho opraví. Investované peníze pak získá z pronájmů komerčních prostor jiným subjektům. Tak se například opravuje pražské hlavní nádraží. Už tam funguje velké knihkupectví s moderní kavárnou, zbrusu nové toalety nebo obchod s oblečením. Velké nádražní haly se postupně změní v moderní společenská a kulturní centra, kde lidé nebudou jen čekat na vlakové spoje, ale budou si moci sednout do kavárny, nakoupit si a tak podobně,“ dodal Joklík s tím, že nádraží, pro která se investor nenajde, opravují dráhy z vlastních zdrojů.

Jak se vám jeví havířovské vlakového nádraží?
Vladimír Rosyka, Havířov, 34 let:
Havířovská železniční stanice potřebuje celkovou obnovu. Nádražní hala je sice prostorná, ale málo využita. Poschodí, kde předtím byla restaurace nebo prodejna koberců, zeje prázdnotou. Schází elektronický informační systém o příjezdech a odjezdech vlaků. Těch problémů je celá řada.
Šárka Hladká, Havířov, 19 let:
Vzhled budovy nepůsobí nejlepším dojmem. Chátrá a chce to pořádnou renovaci. Nástupiště, které by mělo být vizitkou mladého města je také ve špatném stavu. Na první pohled je vidět, že je plno nedostatků. Schází i taková samozřejmost jako elektronická informační tabule.
Kristýna Doboszová, Havířov, 20 let:
Celkový pohled ukazuje, že oprava budovy a také nástupišť je nezbytná. Vnitřní uspořádání a vybavení by se mělo vylepšit. Mohlo by být více míst k sezení a na poschodí zřídit hezkou restauraci.
Květoslava Žižková, Brno, 76 let:
Přestože bydlím v Brně, havířovské nádraží dobře znám. Je poznamenáno zubem času. Je ošumělé a mělo by se dát do pořádku. Nějaké dílčí úpravy by moc nepomohly. Neobejde se to bez rozsáhlé modernizace.
Ondřej Škulavík, Havířov, 24 let:
Chce to především novou fasádu nejen budovy, ale i přechodu na nástupiště, vyměnit okna a provést nezbytné opravy. V poschodí haly udělat stylovou restauraci. Nástupiště, které již dosluhuje, by se mělo zbourat a postavit nové vybavené digitální informační technikou. Těch věcí k obnově by se našla spousta. S modernizací by se nemělo otálet.

(jp)