VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cestování vlakem v regionu doznalo mnoha změn

Havířov - Cestující si od neděle zvykají na novinky, které jim s platností nového jízdního řádu připravily České dráhy. Velká práce je na železničářích ve stanicích, kteří lidem změny trpělivě vysvětlují.

15.12.2008
SDÍLEJ:

Osobní vlak CityElefant. Ilustrační fotoFoto: libor Běčák

V regionální dopravě, do které jsou zahrnuty i linky S1 a R1 vedoucí přes Havířov, došlo k zavedení systému příměstské železniční dopravy. Spoje jsou označeny písmeny S a R. Cestující si mohou podle různě rozsáhlých zón zvolit druh jízdného. Takzvané Esko zahrnuje všechny osobní zastávkové vlaky. Písmenem R jsou označeny zrychlené spoje.

Železničáři oznámili, že vlaky na nejvytíženějších ostravských příměstských linkách jezdí ve špičkách v intervalu 30 minut. Trasa Český Těšín přes Havířov, Vítkovice do Svinova nese označení S1. Zrychlený spoj R1 je zaveden na trati mezi Českým Těšínem a Opavou přes Havířov a Ostravu, hlavní nádraží a Ostravu-Svinov. Ve směru do Opavy jezdí každé dvě hodiny od 6 do 18 hodin, v opačném směru projíždí Havířovem poslední v 19.18 hodin. Ve školní dny jsou navíc nasazeny další dva spoje.

Na trati je nasazena moderní patrová a klimatizovaná jednotka CityElefant. Cestující mohou využít i první třídy. Především však ocení rychlost dopravy po modernizované trati. Cesta do Ostravy na Stodolní trvá 20 minut, až do Opavy pak rovnou hodinu. Při použití dřívějších spojů se cesta z Havířova do Opavy natáhla i na dvě hodiny.

Lidé chtějí komfort

Po nové trase přes ostravské hlavní nádraží jezdí také vlak InterCity 530 Hutník. Ten však zklamal sníženým komfortem pro cestující. Složen je ze starších vagonů. V neděli železničáři jeden vůz nahradili ještě starším.

„Vyloženě kvůli zjištění, jak to bude klapat s novým jízdním řádem, jsem si udělal výlet do Prahy. Koupil jsem si místenku na konkrétní místo v konkrétním vagonu, tak jak jsem si to našel na internetu. Už v pokladně však nesouhlasila čísla vagonů a můj konkrétní dokonce nepřijel vůbec. Místo pohodlí v šestimístném kupé s látkovými sedadly mi průvodčí nabídla jako náhradu starý rychlíkový vagon s osmi koženkovými sedadly. Raději jsem si našel lepší místo v jiném vagonu. I tam ale bylo poznat, že jde o vysloužilý vůz. Chyběly záclonky, na nohu mi chvíli foukal studený a chvíli teplý vzduch. Díra ve stěně pod oknem, která tam byla asi po staré zásuvce, byla překryta další deskou přišroubovanou velkými vruty. Myslím, že takto vlak kategorie InterCity vypadat nemá. Naštěstí jel téměř bez zpoždění,“ hodnotil zklamaný cestující.

Cestu zpět už hodnotil lépe. „Ostravan, který je rovněž z kategorie IC, byl o poznání lepší. Vozy vypadají o třídu vyšší a oproti Hutníku jsou mnohem tišší. Jízdu po kolejích není téměř slyšet. Špatnou vizitku cestování však dělá pravidelné přeplnění, kdy se kvůli lidem cestujícím v uličce nedá vlakem téměř procházet. Jízdenky do vlaků vyšší kvality, a to nejen Pendolina, by měly být určeny ke konkrétnímu místu,“ dodal.

V Havířově je možné výhod integrovaného dopravního systému (IDS) využít zatím pouze ve vlakové dopravě, připravuje se však i rozšíření na autobusy.
IDS spíše využijí cestující, kteří často jezdí hromadnou dopravu v Ostravě a mají dlouhodobé časové jízdenky. Ty lze koupit právě v pokladnách Českých drah, včetně havířovské. V rámci ODIS lze cestovat dopravními prostředky MHD Ostrava, MHD Opava, autobusy veřejné linkové dopravy a vlaky Českých drah. V IDS ODIS platí zónový tarif DOMINO. Území ODIS je rozděleno na tarifní zóny, které se člení na zóny MĚSTO a REGION. Území města Ostrava tvoří zóny 1 až 4, ostatní zóny jsou tvořeny územím jedné nebo více obcí. Ve vlacích ČD platí v IDS pouze dlouhodobé časové jízdenky ODIS. Na území města Ostrava (zóna 1 až 4) platí ve vlacích navíc 24-hodinová jízdenka pro město Ostrava, tzv. Ostravanka. Dlouhodobé časové jízdenky umožňují v rámci své časové a zónové platnosti libovolné cestování ve 2. třídě osobních a spěšných vlaků na tratích zařazených do systému ODIS.

Autor: Libor Běčák

15.12.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Popiska. Ve volební místnosti v Havířově-Podlesí.

Historický propad levice na Karvinsku

Slovenská ulice, která je páteří části karvinského sídliště Hranice, bude asi měsíc uzavřena.
5

Začíná oprava ulice Slovenská. Potrvá dva měsíce

Na opravené Ostravské ulici jde o život. Řidiči mohou najet do skládky materiálu

Šlendrián a diletantství. Jinak už dění na Ostravské ulici před Havířovem nazvat nelze. Řidiči tam jsou opět omezováni pochybnými značkami a navíc mohou najet do neoznačené skládky materiálu. 

Házenkáři MHK vyřadili Zlín

Karviná /FOTO/ – Pohárové překvapení jménem MHK Karviná řádí i letos.

Komentář šéfredaktora Deníku: Kdo zastaví ANO?

S jídlem roste chuť! Loni ovládli hejtmanství, letos dolní komoru Parlamentu ČR a v příštím roce může bez větších problémů hnutí ANO zaútočit i na třetí triumf v komunálních volbách. A to i v Moravskoslezském kraji, který býval dlouhou dobu baštou ČSSD.

Bohumínská nemocnice sází na jednodenní chirurgii

Šéfové Bohumínské městské nemocnice (BMN) chtějí více využít kapacitu zdejších operačních sálů, následných i akutních lůžek. Také proto se chtějí zaměřit na moderní způsoby léčby, například na jednodenní chirurgii. Ta se specializuje na plánované operace prováděné laparoskopicky či klasicky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT