Podle nového zákona se bude povinné pojištění platit za všechna přihlášená vozidla, byť s nimi třeba dlouhé roky nikdo nejezdí, nebo dokonce ani fyzicky neexistují. Spousta lidí má na svých zahradách stará zrezivělá auta nebo přívěsy, které nebyly odhlášeny z evidence. Z obytných přívěsů se staly třeba zahradní chatky. Jsou lidé, kteří měli kdysi malé motocykly, které časem přestali používat a dnes už ani nevědí, jestli jim je někdo ukradl, nebo z několika takových strojů udělali jeden. Řada vysloužilých aut byla podomácku přestavěna na malé traktory.

Za stará auta bude naskakovat pojistné i pokuty

Od ledna 2009 nastane povinnost platit pojištění podle příslušné kategorie. Pokud tak někdo ze své nedbalosti neučiní, bude muset zaplatit nejen dlužné pojistné, ale také pokutu ve formě poplatku do garančního fondu, ze kterého jsou hrazeny škody způsobené nepojištěnými vozidly. Poplatek má činit padesát korun za každý nezaplacený den.

Nový zákon umožňuje několik variant, jak se starého vozidla zbavit. Tou nejjednodušší je jeho ekologická likvidace. Pokud se jedná o motorové vozidlo s motorem a převodovkou, odvezou ho firmy dokonce zdarma. Pokud se jedná o rozebraný vůz, účtují si poplatek v řádech stokorun.

Další možností je odhlásit vozidlo, které bylo odcizeno a není k nalezení, totálně shořelo nebo zmizelo ze zemského povrchu jinak, například pádem z paluby nákladní lodi do oceánu. Zatímco druhá varianta není příliš pravděpodobná, u kradených vozidel je potřeba doložit policejní protokol o hlášení krádeže.

Novelizované podmínky odhlašování motorových a přípojných vozidel zavedly opět možnost vyřadit z registru vozidlo, které zaniklo jiným způsobem. Například zrezivělo natolik, že se rozpadlo, nebo bylo rozebráno na náhradní díly a zbytek sešrotován. V tomto případě musí majitel úředníkům doložit hodnověrný způsob zániku vozidla. Nejčastěji to bude čestné prohlášení o tom, že vozidlo už neexistuje. „Nový zákon je v tomto poněkud mírnější a nenařizuje striktně povinnost provést ekologickou likvidaci. Je tam možnost doložit, že vozidlo fyzicky neexistuje,“ potvrdila pracovnice havířovského magistrátu.

Zcela jiná situace je při přihlašování vozidel do úřední evidence. Někteří lidé se snaží rychle koupit starší auto z bazaru, kde jejich ceny rapidně klesly. Po Novém roce by za jeho registraci museli zaplatit až 10 tisíc korun. Poplatek je odstupňován podle toho, jakou ekologickou normu auto splňuje. Platí se pouze první registrace po datu 1. ledna 2009. Pokud tedy někdo koupí staré auto v lednu a v únoru jej prodá, bude se platit poplatek pouze v lednu. Další majitelé stejného vozidla už tento poplatek platit nemusejí.

Vzhledem k většímu zájmu motoristů o odhlašování starých vozidel a přihlašování nově koupených vozidel se u registru vytvářejí delší fronty. Déle se čeká především v pondělí a středu, kdy je otevřeno od 8 do 17 hodin. Kratší čekání je ve čtvrtek, kdy jsou úřední hodiny od 8 do 14 hodin. Lidé také využívají možnosti objednat se na určitou dobu.