Papírové jízdenky a kupony budou v Ostravě sloužit patrně déle, než se předpokládalo. Již tento rok je sice měla podle původních předpokladů nahradit univerzální čipová Moravskoslezská karta. Kromě cestování městskou hromadnou dopravou v Ostravě, ale i v Opavě či Karviné se s ní mělo platit také v meziměstské dopravě a třeba i za parkování nebo při vstupu do bazénu. Projekt, na kterém se dva roky pracovalo, byl ale tento týden pozastaven. Hlavně proto, že od něj „ucuklo“ město Ostrava. Podle představitelů Ostravy je totiž příliš nákladný a nepřináší takový efekt, jaký si představovali.

„Signatáři se včera dohodli, že se projekt stopne a odloží na neurčito. A to na základě informace města Ostravy, že svoji účast v projektu odloží,“ potvrdil Aleš Stejskal, jednatel společnosti Koordinátor ODIS, která projekt připravovala.

Projekt před dvěma roky schválil Moravskoslezský kraj. Se zařazením do nového systému postupně souhlasila města Havířov, Karviná, Frýdek-Místek, Opava a Nový Jičín. Předběžně na Moravskoslezskou kartu kývla před rokem a půl i Ostrava.

„Spuštění projektu je ze strany města pozastaveno. Nadále budeme ovšem pracovat na jeho přípravě, tak abychom zhruba za rok měli k dispozici definitivní podobu Moravskoslezské karty,“ reagoval stručně náměstek ostravského primátora Vojtěch Mynář.

Náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Miroslav Novák konstatoval, že bez zapojení Ostravy nemá projekt smysl. Proto byl pozastaven. „A celkem správně. De facto se nic neděje, všechny příměstské dopravy mají karetní systém odbavování a Ostrava s tím svým, který je sice už na hranici životnosti, ještě nějaký čas vydrží. A mezitím se vyzkoumá, kterou cestou se půjde,“ sdělil Novák.

Zavedení jednotné karty pro celý kraj mělo přijít na více než tři sta milionů korun, přičemž se počítalo s tím, že přes devadesát procent měly zaplatit evropské fondy. „Technologie jdou ale strašně rychle kupředu,“ podotkl Novák s tím, že jedním z odbavovacích systémů, které se v budoucnu nabízejí, je například možnost platit jízdné v autobusech či tramvajích přímo platební kartou. „Ostrava si proto vzala rok čas na rozmyšlenou. Dát tři sta milionů korun za něco, co bude za dva tři roky morálně zastaralé, je totiž trošku drahý špás,“ zdůraznil Novák.