„Moravskoslezský kraj postupně získává lepší pověst a jezdí sem domácí i zahraniční turisté. Enormní nárůst návštěvnosti byl zaznamenán v roce 2007: celkem o 17,4 procenta turistů více než v roce 2006,“ uvedla Petra Papoušková z oddělení cestovního ruchu Moravskoslezské­ho kraje.

Podle dat poskytnutých krajskými úředníky jsou tradičně hlavními zeměmi, ze kterých na sever Moravsko-slezska přijíždějí nejpočetněji turisté, Slovensko, Polsko a Německo. Po delší odmlce tady již druhým rokem roste počet turistů.

Dalšími rychle rostoucími trhy jsou Litva, Rusko, Ukrajina. Tyto země se z 14. – 15. místa vyšvihly v počtu turistů na 4. a 6. místo. „Stabilními zdrojovými zeměmi jsou Itálie a Velká Británie,“ uvedla Papoušková.

Na industriálním Karvinsku není turistického vyžití tolik, jako jinde. „Lákají sem především lázně a univerzita. Nejvíce lidí sem jezdí právě v rámci léčby a výměnných pobytů – a ti pak také kromě původního programu zamíří i za turistikou,“ tvrdí mluvčí Karviné Šárka Swiderová.

Největším turistickým lákadlem přímo v Karviné je Zámek Fryštát.

„Během letního období a především v průběhu prázdnin je v Informačním centru viditelný nárůst cizinců. Havířov například navštěvují lidé z Dánska, Itálie a Německa a prakticky pořád k nám jezdí hodně Poláků. Jedná se především o cizince, kteří sem jezdí na pozvání našich obyvatel, buď se jedná o rodinné příslušníky, nebo přátele. Do informačního centra tak dochází nejčastěj v doprovodu místních obyvatel,“ upozornila havířovská mluvčí Jana Pondělíčková.

Návštěvníky z dokonce až druhého konce světa přivítali v Bohumíně.

„Začali jezdit i Němci nebo Rusové, navštívil nás i turista z Vatikánu. Minulý týden to byli lidé z Nového Zélandu a teď v sobotu z USA z New Yorku. O letních prázdninách, Vánocích a Velikonocích se počet cizinců, kteří navštíví infocentrum, mírně zvyšuje,“ řekla Martina Karwaczyková z Informačního centra v Bohumíně.

Největší zájem prý mají turisté o propagační předměty a turistické známky, ale služby využívají i místní lidé k vyzvednutí formulářů či pošty. Ve všech informačních centrech mají pro turisty připraveny materiály i v cizích jazycích.