Důvod? Mnohdy musí u svého lékaře platit hotově, protože jejich lékař nemá s novou pojišťovnou smlouvu.

„Písemných žádostí o opětovné urychlené přijetí zpět do naší pojišťovny od lidí, kteří se nechali přepsat ke zdravotní pojišťovně Média, evidujeme zhruba čtyři stovky,“ potvrdil asistent ředitele Revírní bratrské pokladny Jan Vomlela.

Doplnil, že podle informací jejich bývalých klientů se lidé nechali přemluvit k přestupu od jejich pojišťovny k pojišťovně Média mnohdy dokonce na ulici či poté, co jim náboráři nové pojišťovny tvrdili, že RBP končí.

„Máme informace, že agenti pojišťovny Médie o nás klientům podávali nepravdivé a lživé informace jen s tím záměrem, aby je získali pro svou pojišťovnu. Toto chování je velmi neetické,“ uvedl Vomlela.

Podobné negativní zkušenosti s náboráři ZP Média potvrdili i představitelé Všeobecné zdravotní pojišťovny. „Problém klientů, které nalákala od VZP k sobě pojišťovna Média, velmi často pod falešnými sliby, je celorepublikový problém a VZP ČR ho řeší. Evidujeme samozřejmě seznam všech klientů, kteří mají zájem o návrat k VZP. O ten se pokoušejí nejčastěji proto, že jejich lékař nemá s novou pojišťovnou (ZP Média) smluvní vztah a tudíž je neošetří a nebo musí za ošetření zaplatit, samozřejmě se to netýká případů nutné a neodkladné péče, kterou musí lékař poskytnout vždy,“ řekla Viera Juxtová, specialistka externí komunikace z tiskového odboru Všeobecné zdravotní pojišťovny.

Dealeři prý často jejich klientům záměrně podávali nesprávné či dokonce lživé informace. „Víme o případech, kdy akviziční pracovníci tvrdí, že VZP končí, že se přejmenovala na Zdravotní pojišťovnu Média a podobné nesmysly a že podpis pod předložený dokument je jen formalita a potvrzení, že o tom klient ví. Ten pak ale často ani neví, že podepsal přeregistraci k jiné pojišťovně,“ prohlásila Juxtová.

Samotná ZP Média se od jednání mnoha svých náborářů distancovala a dokonce již s firmou, která nábor externě prováděla, ukončila, spolupráci. „Je nám to moc líto, mrzí nás to a slibujeme, že se situaci již nebude opakovat. Vážíme si našich klientů i lékařů a nikdy bychom si nedovolili hazardovat s tím nejcennějším, co člověk má, a to se zdravím. Došlo tím také k poškození dobrého jména naší pojišťovny,“ uvedla mluvčí ZP Média Blanka Kramolišová. Doplnila, že lidé však nemají důvod k obavám a to z důvodu probíhajících procesů výběrových řízení se zdravotnickými zařízeními, lékaři i nemocnicemi s pojišťovnou spolupracují na základě tzv. veřejného příslibu.

„Je zde institut veřejného příslibu, na základě kterého mohou lékaři pacienty ošetřit. Naše zdravotní pojišťovna jim poté veškeré úkony, které spadají do režimu tzv. veřejného zdravotního pojištění, uhradí. Nikoho rozhodně nenecháme bez pomoci, lidé se na nás mohou obracet v případě, že mají problém, my mu zavoláme a v 99procentech se jeho přístup změní a klienta ošetří,“ uvedla Kramolišová.

Mají lidé šanci se nyní ještě přehlásit zpět ke své původní pojišťovně? „Bohužel, pokud se prokazatelně nejedná o zfalšovaný podpis klienta, musíme postupovat striktně podle zákona a zpět ke své pojišťovně, nebo kterékoli jiné pojišťovně, se může pojištěnec přihlásit kdykoliv v průběhu roku, ale registrace bude platná až zase za rok,“ vysvětlila Viera Juxtová z VZP.

Šanci odejít od ZP Média tak mají jen lidé, kteří podepsali smlouvu ve čtvrtém čtvrtletí a termín změny jim začne běžet až od 1. ledna 2010, a to tak, že od smlouvy písemně odstoupí.

Možné přestoupení zpět, třeba i k původní, nebo jiné pojišťovně, jen jednou za rok potvrzuje i Kramolišová. „Změnit pojišťovnu mohou 1× za rok, vždy k poslednímu dni čtvrtletí, ve kterém se klienti registrovali. Ale jak výše uvádím, není proto důvod. Většinou podléhají mediálnímu tlaku, když obavy chápeme,“ doplnila Kramolišová.

Hlavní rada tedy zní, na ulici a ve spěchu zásadně nic nepodepisujte. Pokud o změně zdravotní pojišťovny uvažujete, udělejte to až po důkladném prostudování toho, co zdravotní pojišťovna nabízí, zda má smlouvu s vašimi lékaři, jaké má reference, počty poboček, zda je schopna zaplatit i ty nejnáročnější operace apod. Jedná se o vaše zdraví, tedy o to nejcennější, co máte. Podle toho se proto chovejte.