Velká města s rozšířenou působností musejí investovat do nového speciálního programu známého jako spisová služba nebo zaplatit její upgrade. Tento software dokáže dokumenty nejen evidovat, ale také například sledovat jejich doručení. To úředníkům v konečné fázi určitě ulehčuje práci.

„Tento nový program stojí přibližně milion korun, ale je na něj poskytnuta dotace až85 procent, takže se náklady podstatně snižují. My nyní posuzujeme, zda je pro město výhodnější koupě nového, nebo inovace toho stávajícího,“ vysvětlil tajemník havířovského magistrátu Milan Menšík, který dále uvedl, že se kvůli povinnému zavedení datových schránek nebude nijak rozšiřovat úřednický aparát.

Spisová služba bude zdarma


Menší města a obce měly náklady většinou doslova mizivé. Například v Horní Suché se dají počítat na stokoruny. „Počítače na slušné úrovni už jsme měli, takže jediná investice byla zakoupení nové flash karty na zálohování dat. Co se týká agendy samotné, nebudeme přijímat žádného nového pracovníka, pouze jednomu stávajícímu upravíme pracovní úvazek z pětihodinového na plný,“ uvedl starosta Horní Suché Jan Lipner.

Ten pochválil havířovskou radnici za to, že nechce od obcí ani různých organizací žádné další poplatky a omezuje tím další zbytečnou administrativu. „Rozhodli jsme se, že spisovou službu, kterou máme asi čtyři roky, nabídneme všem obcím v naší působnosti zcela zdarma. Jelikož neočekáváme kvůli zavedení datových schránek žádné zvýšené výdaje, ale naopak nastane zjednodušení práce, tak se nám tento krok jeví jako logický. Stejně tak mohou využívat spisovou službu zdarma i městské příspěvkové organizace. Kdybychom chtěli od obcí peníze, tak při zakoupení multilicence a minimálním využívání naší techniky by bylo asi hodně složité spočítat, kolik peněz bychom měli chtít,“ dodal Menšík.