České dráhy připravily na trasy mezi Ostravskem a Prahou několik změn. Týkají se pendolin i expresů. Pro Havířovany bude patrně nejdůležitější změnou rošáda mezi vlaky Ostravan a Hutník. Právě IC Hutník je jedním z mála spojů, které umožňují cestovat mezi Havířovem a Prahou bez přestupu. Hojně využívaný je pro jednodenní víkendové výlety metropole.

Zatímco ranní spoj vyjíždějící z Havířova v 5.31 hod cestujícím vyhovoval, zpátky se vracel příliš brzy a mnoho lidí raději cestovalo pozdějším Ostravanem, který z Hlavního nádraží vyjížděl po 18. hodině. V Ostravě však museli přestupovat.

Podle nového jízdního řádu pojede Hutník až v čase Ostravanu. Z Prahy vyjede v 18.11 hod a v Havířově zastaví ve 22.27 hod. Při dřívějším využití Ostravanu a následného přestupu mohli cestující do Havířova dojet až ve 22.46 hod. Přímý spoj bude výhodnější už v tomto období, kdy jej mohou využít rodiny s dětmi pro návštěvu vánoční Prahy.

IC Ostravan bude z Prahy vyjíždět až ve 20.11 hod. a v Ostravě bude devět minut po půlnoci. Následný osobní vlak ze Svinova přijede do Havířova až v 0.46 hod.

Zatímco dráhy upravily jízdní řád, velké resty ještě stále mají v kultuře cestování. Přes postupnou modernizaci vlakových souprav se cestující setkávají se s notně letitými vagony. Vedle zastaralých osobních vagónů i jídelních vozů je státnímu dopravci vyčítáno i to, že si cestující nemohou po dobu několikahodinové cesty zapojit přenosné počítače do elektrické sítě, s výjimkou vozů první třídy. Stejně tak je kritizován nedostatečný signál pro mobilní telefony.

Na to, jak by snad jednou mohlo vypadat cestování vnitrostátními expresy, se podívejte ve fotogalerii.