„Nový úsek dálnice D1 vedoucí směrem do Brna, který začíná v Bohumíně a končí v Lipníku nad Bečvou na Přerovsku, je od 1. ledna 2010 v obou směrech zpoplatněn,“ potvrdila Deníku Soňa Štětínská, mluvčí krajských policistů.
„Týká se to nyní už i časového zpoplatnění, tedy běžných řidičů, kteří tak potřebují pro použití dálnice platnou dálniční známku. Systém zpoplatnění mýtným, kterému podléhají například autobusy či nákladní vozidla nad dvanáct tun, byl pro tento úsek zaveden hned po zprovoznění,“ doplnila Štětínská.
Nic tedy zatím nepomohlo, že primátor Ostravy Petr Kajnar zažádal na konci loňského roku dopisem ministerstvo dopravy, aby ostravské části dálnice dalo výjimku ze zpoplatnění pro osobní auta, jako to mají v Praze nebo v Brně. Argumentoval, že dálnice zdarma by pomohla ulevit dopravě ve městě. Tu totiž mimo jiné letos čeká náročná zkouška v podobě rozsáhlých oprav velmi frekventovaných svinovských mostů.
„S takovými žádostmi se na nás obracejí představitelé obcí ze všech koutů republiky, Ostrava není sama. Naše politika je ale zpoplatňovat vše, co je nově zprovozněno. Bude to platit i pro Prahu a Brno,“ vyjádřil se k problematice Karel Hanzelka, mluvčí ministerstva dopravy. Magistrát se ale podle primátora Kajnara v boji za dálnici bez poplatku jen tak nevzdá. Počká si na oficiální odpověď ministerstva dopravy na svůj dopis a podle jejího obsahu pak bude reagovat.
„Podáme zřejmě návrh ke správnímu soudu. Uvidíme, co přesně bude v odpovědi ministerstva napsáno,“ řekl Deníku Petr Kajnar, podle kterého by Ostrava měla mít výjimku stejně jako Brno. „Ostravě přece dálnice pomáhá řešit dopravu uvnitř města, stejně jako jihomoravské metropoli,“ dodal.