„O prázdninách v Bohumíně prasklo hlavní vodovodní potrubí a celé město s 23 tisíci lidmi se ocitlo neočekávaně na 9 hodin bez pitné vody. Máme zavedenu elektronickou službu E-info, díky které jsme o havárii informovali obyvatele na mobily a e-maily, ale službu využívá asi jen tisícovka registrovaných lidí. Informaci jsme poslali i do regionálních médií. Přesto se informace nedostala ke všem a včas. Proto jsme uvažovali o tom, jestli bychom nemohli nějakým způsobem využít k oznámení i sirény hasičů. Prověřili jsme možnosti a zjistili, že ty novější z nich – elektronické, můžeme zmodernizovat tak, aby v krizových situacích fungovaly na principu městského rozhlasu,“ řekl vedoucí organizačního odboru v Bohumíně Lumír Macura.

Hasiči mají v Bohumíně 15 požárních sirén, z toho je 6 elektronických. Právě tuto šestici nechala radnice dovybavit moderním zařízením, díky kterému se z dosud v podstatě němých sirén staly takzvaně mluvící.

Z pětice určených mobilních telefonů je možné ji na dálku ovládat a až tři minuty živě sdělovat aktuální informace o nebezpečí či havárii vody, plynu či elektřiny.

Tři elektronické sirény se nachází v nejrůznějších koutech centra Bohumína – na radnici, poblíž aquacentra a u areálu Bochemie. Jedna je pak také ve Skřečoni, ve Starém Bohumíně a v Záblatí u železáren.

„Ve zbylých devíti případech jde o sirény staršího typu, takzvané rotační. U těch podobné technické opatření není možné a nadále budou šířit jen signál výstrahy a požárního poplachu formou houkání,“ uvedla mluvčí Bohumína Lucie Balcarová. Pořízení speciálního softwaru přišlo město na 140 tisíc korun.

Moderní software však není samospasitelný. „Ani moderní forma sirény není všemocná, její dosah je zhruba 500 metrů. I proto je nutné v době ohrožení sledovat vysílání rozhlasu a televize, případně internetových stránek města. Tam lidé také najdou návod, jak se v nejrůznějších krizových situacích zachovat,“ dodala mluvčí města.