„Dokud nebudou ty silnice naše, můžeme nad situací přemýšlet a plánovat, ale vyřešit ji jakkoli nemůžeme,“ uvedla mluvčí Moravskoslezského kraje Šárka Vlčková.

Silnice, které procházejí středem města, jsou momentálně ještě majetkem státu, postupně však mají přejít do rukou kraje a města. „V tomto směru již začaly procesy rozsáhlých převodů majetků mezi státem, krajem a městem, které změny v dopravě umožní. Na silnicích, které nabudeme od státu, již uvažujeme o změně dopravních funkcí. Konkrétně se jedná o ulice Jablunkovskou, Frýdeckou a Karvinskou, a skutečně zvažujeme především možné omezení nákladní dopravy,“ vysvětlila Vlčková.

Její slova potvrdil i Ivan Velebnovský z ostravské pobočky Ředitelství silnic a dálnic. „Momentálně jsou převody silnic v takovém mrtvém období. Vše by se mělo vyřešit během půl roku,“ řekl.

Situaci nemůže ovlivnit ani policie. Šéf Dopravního inspektorátu v Karviné Daniel Sekanina tvrdí, že policie nemá oprávnění k tomu, abych umisťovala značky na silnice první třídy.

„Máme pouze poradní hlas. V této situaci se nás ani nikdo na názor neptal, víme, že město si ověřovalo situaci, a že ta momentálně řešitelná není,“ řekl Sekanina.

Od zprovoznění obchvatu Českého Těšína si místní lidé slibovali, že se centru uleví od nepřetržitého proudu kamionů a nákladních aut, a sami na tento problém radnici upozorňovali. Přání se jim sice zčásti splnilo, hluk a kouř z projíždějících kamionů je však trápí dál.

Důvod, proč se těžké náklaďáky jedoucí od Třince na Karvinou plazí přes centrum města, je zřejmě ten, že cesta přes město je o nějaký ten kilometr kratší.

„Je to spodivem. Obchvat Českého Těšína přitom není dálnicí ani rychlostní silnicí a není tedy ani zpoplatněn. Placený úsek začíná až výjezdem z obchvatu na R48, exit 70 Žukov, tedy konec silnice R48, od Frýdku-Místku,“ podivuje se mluvčí kraje Šárka Vlčková.

Krajským i městským úředníkům tak nezbývá než čekat. Starosta Českého Těšína Vít Slováček prohlásil, že město chce spolupracovat s krajem, který bude vlastníkem silnice, a dohodnout se, jak postavit značky, které zamezí vjezdu těžkých nákladních do města. „Projíždějící kamiony totiž ničí silnici, znečišťují vzduch a komplikují dopravu,“ vysvětlil Slováček.

Podle mluvčí Šárky Vlčkové však kraj v oblasti dopravních omezení sám příliš aktivní nebude, i když silnice budou v jeho vlastnictví. „Rozhodování, zejména posouzení účelnosti osazení dopravního značení, přísluší podle našeho názoru místním autoritám. Těm jsme nabídli svou podporu i případnou spoluúčast,“ dodala mluvčí kraje.