Pro mnohé to měl být nepříjemný začátek pracovního týdne po skončených jarních prázdninách. V pondělí od čtyř do devíti hodin ráno neměla v Ostravě, stejně jako v dalších městech republiky, jezdit kvůli stávce městská hromadná doprava.

V pátek však nastal posun ve vyjednávání odborářů v dopravě s vládou. Kabinet Jana Fischera slíbil, že navrhne poslancům novelu zákona, která by měla zrušit současné vyšší zdanění zaměstnaneckých benefitů. Sněmovna by mohla novelu projednat ve stavu takzvané legislativní nouze už v úterý nebo ve středu.

Lidé ještě vyhráno nemají

Lidé, kteří v drtivé většině stávku dopraváků kritizovali, však vyhráno ještě nemají. Pokud novela poslaneckou sněmovnou do středy neprojde, stávka s velkou pravděpodobností propukne ve čtvrtek ráno.

„Záležet teď bude na tom, jestli sněmovna schválí ve zrychleném systému legislativní nouze návrh vlády, či nikoliv. Budeme čekat na výsledky a v případě, že by to neprošlo, tak se do stávky ve čtvrtek zapojíme,“ řekla Deníku šéfka odborů v ostravském dopravním podniku Eva Kubíčková.

Podle mluvčího Dopravního podniku Ostrava (DPO) Miroslava Albrechta tedy díky odvolání pondělní stávky pojedou první den nového pracovního týdne autobusy, tramvaje i trolejbusy v Ostravě bez omezení podle platných jízdních řádů. A co ve čtvrtek?

„Principy našich opatření zůstávají stejné i pro případnou čtvrteční stávku – budeme chtít zachovat provoz aspoň na páteřních linkách ve městě,“ uvedl Albrecht s tím, že vedení DPO by mezitím chtělo získat od odborářů informaci o tom, kolik zaměstnanců se hodlá do stávky zapojit.

Nemocnice už zaváděly opatření

Na problémy spojené pondělní stávkou, která byla na poslední chvíli o pár dní přeložena, se už přitom připravovaly úřady, nemocnice i některé firmy v regionu.

„V případě, že na Ostravsku dojde k pětihodinné stávce v dopravě, požádáme zaměstnance nemocnice z právě končící směny, aby zůstali na pracovišti do nástupu zaměstnanců ze směny ranní,“ uvedl k problematice Petr Zajíc, náměstek ředitele Městské nemocnice Ostrava.

Obdobně hovořil i Tomáš Oborný, mluvčí Fakultní nemocnice v Ostravě-Porubě. „Je důležité říct, že fungujeme čtyřiadvacet hodin denně. Naši zaměstnanci jsou natolik zodpovědní, že v případě nutnosti zůstanou v práci déle a pacienty bez péče určitě nenechají,“ konstatoval.

Ostravský magistrát hodlal kvůli stávce v dopravě upravovat provoz radnice, nošovická automobilka Hyundai vyjednávala se svými smluvními dopravci, aby jí zajistili požadované linky i v době stávky.

„Pokud by ale nastal problém, obrátili bychom se na menší dopravce, kteří nám autobusy do hodiny přistaví,“ vyjádřil se mluvčí Hyundaie Petr Vaněk s tím, že hromadnou dopravou jezdí do nošovické továrny dvacet procent zaměstnanců, zbytek dojíždí auty.

Na svoz zaměstnanců do práce auty pak spoléhaly hutní kolos ArcelorMittal Ostrava či strojírenská skupina Vítkovice. „Vzhledem k tomu, že byla stávka předem ohlášena, tak žádná speciální opatření neplánujeme. Věříme, že se zaměstnanci v případě stávky domluví mezi sebou a do zaměstnání se dopraví individuálně,“ shodly se Věra Breiová a Eva Kijonková, mluvčí obou podniků.