Zrovna tak v Karviné, kde „na šichtu“ nastupuje jedenáct mužů z celkových patnácti, kteří zde stráví příštích 24 hodin. Až do pátečního rána. Zbylí čtyři si užívají zasloužené dovolené.

První výjezd

Živo je hned 15 minut po začátku směny: v objektu se rozsvěcují červená světla, po chvíli hlas automatu, napojený na ostravský dispečink, ohlašuje, že na benzinové čerpací stanici u hypermarketu na druhé straně města se vylila nebezpečná látka. Po příjezdu hasičského auta se ukáže, že se jedná o benzin z auta muže, kterému v noci někdo vyšrouboval ventil z nádrže, benzin odčerpal, ale s tím, aby kryt vrátil, se již pochopitelně nezdržoval.

Na poradě po návratu velitel směny ani nestihne svým mužům rozdělit úkoly a červené světlo se rozbliká podruhé. Rychlost, s jakou hasiči sjíždějí po železné tyči k autům, je obdivuhodná – fotograf ani nemá šanci zapnout aparát, natožpak aby desítku mužů při sjezdu zachytil objektivem. Tentokrát se jedná o připálené jídlo v kuchyni v domě s pečovatelskou službou a muže, který si při vaření zdřímnul. Při výjezdu je připraveno auto s žebříkem pro případnou evakuaci, naštěstí jej tentokrát není potřeba.

Nehody, sršni, požáry

Před znovuzahájením přerušené porady muži ještě nadhodí téma výjezdů dnes a dříve, a srovnávají. Podle jejich vzpomínek dřív bývalo výjezdů mnohem více.

„Neminul týden, aby se nejelo k dopravní nehodě. Při výjezdu ze šachty se zaručeně něco semlelo pokaždé,“ popisuje jeden z nich.
Častěji se prý jezdilo také k požárům. „Teď se jezdí méně, ale buď jsou to havárie pořádné, anebo banality – třeba sršni a podobně,“ popisuje další z hasičů. A naráží na nehodu, která se stala o den dříve v Karviné na Sovinci, při níž zemřeli dva lidé a další tři skončili se zraněními v nemocnici.

Dětská návštěva

Mezi hasiči je i Milan Drapa z Českého Těšína. Zatímco ostatní odjíždějí na třetí výjezd toho dne a na cvičení do třináctipatrového domu, on zůstává na pracovišti a věnuje se ještě s kolegou exkurzi ze dvou mateřských škol. Trpělivě dětem ukazuje, ještě s druhým kolegou Michalem Kysou, jak se používají hadice, vysvětluje, co dělají hasiči během dne, kolik je jich na směně…

Obrovské nadšení vzbuzuje železná tyč, a zatímco hasiči děti vysazují na tyč, aby se alespoň kousek sklouzly, jedna z učitelek školky si obléká hasičský oblek. Včetně dýchacího přístroje. „Na sobě máte tak 35 až 40 kilo,“ odpovídá Drapa na její otázku.

Pro tři výjezdy a exkurzi hasiči odkládají na odpoledne program, původně plánovaný na dopolední hodiny: cvičný trénink s žebříkem na cvičné požární věži a rovněž cvičné řezání autovraku. To zvládají spolu s povinnou fyzickou přípravou.

I hasiči chodí spát

Takzvaná večerka je v 11 hodin. „Ale stejně jsme v pohotovosti a kdykoli se něco děje, tak i když spíme nebo jsme ve sprše, do dvou minut musíme být připravení na výjezd,“ popsal Milan Drapa.

Sám má kromě klasické práce na starost ještě chemickou techniku: kontrolu dýchacích lahví a přístrojů a dezinfekci věcí po požárech.

Ani cvičení ale nejsou jednoduchá. „Práci ve výškových domech v Karviné trénujeme preventivně, aby nás nic nepřekvapilo, kdyby šlo do tuhého,“ řekl velitel karvinské stanice Marián Mrózek.

Na hydranty a suchovody se přitom zásahové jednotky spoléhat nemohou. „Lidé kradou uzávěry i hadice, trubky všeličím ucpávají. Takže používáme jen to, co vozíme s sebou,“ dodal. I když jsou i dny bez výjezdů, dává přednost těm, kdy jezdí ven naostro. Alespoň muži nevyjdou ze cviku a z ostražitosti.

Střídání stráží

V sedm hodin ráno nastupuje do práce směna A. Ti, kteří tady až dosud strávili celý den, se vrací domů. Dva dny si odpočinou, pak je čeká zase čtyřiadvacetihodinová služba.