Lidé cestující vlakem na trati mezi Českým Těšínem a Bystřicí se budou muset například při každodenní cestě do práce obrnit trpělivostí. Minimálně na pár měsíců se zastaví práce na stavbě optimalizace železniční trati od Českého Těšína do Bystřice nad Olší ve směru na Slovensko. Rozhodl o tom ministr dopravy Vít Bárta. Podobně, jako rozhodl o pozastavení silničních staveb.

„Dočasně budou pozastaveny úplně všechny železniční stavby v republice. Všechny projdou auditem a v nejbližší době budou pokračovat pouze ty, které tímto auditem projdou,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský s tím, že auditem projdou pouze ty stavby, u nichž stavitelé navrhnou úsporná řešení, která zredukují náklady.

Ostatní stavby, které auditem neprojdou, budou zastaveny a zůstanou zakonzervovány s tím, že pokračovat budou, až na ně stát bude mít peníze. „Zatím nejsme schopni říct, které stavby budou pokračovat. Rozhodnutí by mělo padnout do konce roku,“ doplnil Ptačinský.

V této chvíli tak běží pouze drobnější práce, kdy se k traťovým stavbám dává nezbytné zabezpečovací zařízení, jako světlená signalizace a podobně. „To je nutné, protože bez nich by mohla být ohrožena bezpečnost provozu,“ dodal Ptačinský.

Potíže cestujících

Situace se pochopitelně nelíbí ani radnici, ani obyvatelům Českého Těšína. Pozastavení stavby přinese podle radnice města jen komplikace. „V rámci optimalizace se měly vystavět protihlukové stěny v centru města. Pokud se projekt zastaví, zůstane u nás tento nevyhovující stav, kdy jsou občané obtěžováni hlukem i prachem z velmi frekventované nákladní i osobní dopravy a seřadiště vagonů,“ popsal starosta Českého Těšína Vít Slováček.

Výrazné komplikace znamená rozestavěná trať pro cestující. Mezi zastávkami Ropice a Třinec-Konská se momentálně jezdí po jediné koleji. Vlaky proto čekají v některé ze zastávek, až projede protijedoucí souprava, a nabírají zpoždění. Byť několikaminutové, ale i to ztěžuje přestupy v Českém Těšíně.

Právě kvůli těmto několika minutám totiž občas cestujícím odjíždějí přípoje ve směrech na Karvinou, Havířov a Frýdek-Místek. „Jezdím do Frýdku-Místku a v Českém Těšíně přestupuji. Už se mi několikrát stalo, že jsme vlakem od Mostů u Jablunkova přijížděli na těšínské nádraží a já jsem viděl odjíždět motorák do Frýdku-Místku právě v tento moment, kdy my jsme dojížděli,“ řekl Roman Novotný.

A podivuje se nad tím, že vlak není schopen ani jedinou minutku počkat na přijíždějící vlak. „Vždyť přece na nádraží musí vědět, že už přijíždíme, tak proč ho nechají odjet?“ přemýšlí.

Stojící oprava kolejí blokuje i jiné stavby

Českým drahám bohužel za zpoždění nad pět minut hrozí pokuty kraji. Proto také vlaky čekají na přijíždějící soupravy maximálně po tuto dobu. „Pokud už přijede vlak o šest minut později, bohužel přípoje na něj většinou nečekají. Takže se skutečně stávají tristní situace, kdy jeden vlak přijíždí do stanice a druhý z ní odjíždí, přestože původně by cestující měli mít čas na bezproblémový přestup,“ popsala přednostka stanice v Českém Těšíně Svatava Pejšková.

Pozastavení této stavby bude mít vliv také na další probíhající stavby ve městě. Odložení optimalizace znamená mimo jiné také zmrazení projektu oživení cykloturistiky ve městě.

„Ve snaze zpřístupnit rodinám další bezpečné cyklostezky se už několik let snažíme o vybudování cyklotrasy do Chotěbuze. Ta by měla umožnit cyklistům dostat se bezpečně k archeoparku a Rybímu domu nebo se následně napojit na další trasy. Souhlas s výstavbou cyklostezky však České dráhy podmínily dokončením optimalizace,“ upozornil Vít Slováček.