Z chaotického postupu práce šílí především řidiči. Asfaltéři totiž pracují pouze v době největšího dopravního provozu, zatímco o víkendu nebo ve večerních hodinách nechávají své mašiny odpočívat.

Více o dění na Hlavní třídě čtěte v Souvisejících článcích

Ve středu ráno pracovníci způsobili další dopravní kalamitu, když zablokovali provoz v celém centru. Všechny stroje se totiž přesouvaly na druhou stranu Hlavní třídy. Místo, aby to firma provedla už večer, kdy byl provoz slabý, začala se stroji manipulovat v době ranní špičky.

Do pasti se dostali i řidiči, kteří se chtěli kolonám vyhnout. Když nemohli projet Hlavní třídou, snažili se vyjet z města po ulici Na Nábřeží. Na jejím konci však narazili na zákaz vjezdu a příkazovou značku k odbočení zpátky na Hlavní třídu do centra.

Nad chaosem, který firma ve městě působí už od pondělka, kroutí nevěřícně hlavami i strážníci. Ve středu ráno museli mnoha lidem vysvětlovat, že přes některé přechody pro chodce neprojdou, protože tam asfaltéři umístili zákazové značky. Když viděli, jak kolabuje automobilová doprava, kontaktovali stavbyvedoucího, kterému domluvili, aby práce organizoval s větším ohledem na provoz.

Investorem opravy je Ředitelství silnic a dálnic. Dopravní značení s nutným omezením dopravy odsouhlasil odbor dopravy Krajského úřadu Moravskoslezského kraje. "Celá oprava povrchu je rozdělena do osmi etap a měla by skočit 27. září. Před započetím jsme museli vyřešit především zachování provozu pravidelné autobusové dopravy. Jde zejména o křižovatky, kde linky křižují Hlavní třídu. S tím souvisí komplikované přemisťování autobusových zastávek," vysvětlil dopravní inženýr Oldřich Surý.

Havířovští úředníci se sice snažili dopad na provoz v centru co nejvíce zmírnit, ale neuspěli. Šlo jim především o způsob provádění opravy. „Já osobně jsem byl proti, aby se silnice opravovala touto zvolenou technologií, která není pro tento úsek vhodná. Tímto způsobem se hodí opravovat vozovky mimo hustě obydlené lokality,“ řekl vedoucí oddělení dopravy havířovského magistrátu Jaromír Schwarz. Poukázal především na to, že nový povrch musí několik hodin po položení tvrdnout. Kvůli tomu musí být omezen provoz z vedlejších ulic.

Stejnou technologií byla před třemi roky opravena silnice mezi Těrlickem a Havířovem. Celý úsek byl uzavřen a stroje mohly využít celou svou kapacitu k asfaltování plné šíře vozovky. Firma navíc pracovala od časného rána do pozdního večera.

Deník ve středu dopoledne kontaktoval firmu Baltom z Liberce, jejíž pracovníci přislíbili vyjádření. "Pokusíme se zjistit, jak to v Havířově vypadá. V každém případě jsme jednou z mála firem, která nehledí na čas," řekla pracovnice firmy. Ve středu se však redakci už nikdo neozval, zato pracovní činnost asfaltérského konvoje se zastavila už krátce po 16. hodině.

Nepříjemnou komplikací jsou také dopravní značky, které rozdělují vozovku na nově vyasfaltovanou a vyfrézovanou. Protože asfalt musí několik hodin tuhnout, nesmí po něm jezdit žádná vozidla. Pracovníci firmy se však neobtěžovali, aby značky po skončení práce posunuli na nový asfalt a rozšířili tím průjezdný pruh. Zatímco osobním automobilům úzký pruh tolik nevadí, řidiči autobusů musí pomalou jízdou přejíždět pravými koly vystouplé kanály, protože vyhnout se jim kvůli značkám nemohou. Situaci dokumentují fotografie v galerii.

Hlavní třída větší kolaps nezažila
Nejrušnější ulice města prošla v posledních letech celkovou rekonstrukcí. Provoz byl po většinu stavebních prací omezen na jeden jízdní pruh. Přesto nedocházelo k takovým dopravním problémům, jako když nyní do města vtrhli asfaltéři z Liberce. Magistrátní úředníci dokázali najít společnou řeč se stavebními firmami, které práce plánovaly tak, aby doprava ve městě nemohla zkolabovat.
Naprosto stejná situace panovala při rekonstrukci velkého kruhového objezdu. Práce tam probíhaly podle přesně stanoveného harmonogramu, s maximálním množstvím techniky a počtu pracovníků. Přesto, že rondel je obřím dopravním uzlem, ani za těchto podmínek na něm doprava nezkolabovala.
Jak však dokázali liberečtí asfaltéři, ochromit město lze velmi jednoduše. Stačí plánovat hlavní pracovní aktivitu na dobu dopravních špiček. Deník už od minulého týdne dokumentuje průběh prací na Hlavní třídě. Vše zatím svědčí o tom, že do Havířova přijel asfaltovací konvoj, který možná má dobrou obsluhu, ale velí mu amatér.