Ještě letos by se stavbaři měli pustit do díla a začít s budováním zcela nové stezky podél řeky Olše, a to v místech, která budou pro cykloturisty bezesporu zajímavá. „Stavět chce začít ještě v prosinci a zprovoznění nové cyklotrasy vedoucí od Archeoparku v Chotěbuzi až do Starého Bohumína je naplánováno na srpen nebo září příštího roku,“ uvedl Česlav Valošek, tajemník Svazku měst a obcí okresu Karviná.

Celá trasa povede až do polské Ratiboře, tedy nějaký 70 až 80 kilometrů. Na české straně bude měřit něco přes padesát kilometrů, přičemž 17 kilometrů povede po zcela nových komunikacích. Nejdelší nový úsek vybuduje Karviná – celých třináct kilometrů.

„Bude to asfaltová stezka podél řeky Olše od Chotěbuze ke Karviné. Na šesti kilometrech ale bude zatím provizorní povrch, protože část trasy vede po protipovodňových hrázích, a tak na třech dvoukilometrových úsecích zatím nebude asfaltový koberec,“ vysvětlil Valošek.

Přímo v Karviné už cyklostezka povede mimo hlavní silniční tahy až na Staré Město a dále směrem na Dětmarovice. Karviná chystá bonus pro vyznavače in–line bruslení. Ti budou moci na stezku vyrazit také. „To byla naše podmínka. Tato sportovní aktivita je v Karviné velmi populární, a proto jsme se rozhodli při jednom vybudovat dráhu určenou i vyznavačům tohoto pohybu,“ řekl náměstek karvinského primátora Zbyněk Gajdacz. In–line dráha bude dlouhá asi deset kilometrů a povede mezi hospodou Zátiší v Loukách až po Staré Město.

Z Karviné povede cyklotrasa přes Dětmarovice a Věřňovice do Bohumína, kde se napojí na mezinárodní cyklotrasu Greenways Odra-Morava-Dunaj.

Na polské straně zbývá na trase z Chałupek přes Krzyżanowice do Ratiboře vybudovat asi jen pět kilometrů nových tras. Tři kilometry povedou chráněným územím Meandry Odry.

Také Poláci chtějí mít hotovo do příštího podzimu.

„Cílem budování této trasy je přitáhnout k cyklistice nejen již aktivní cyklisty, ale ty rekreační, rodiny s dětmi a v někde třeba i turisty či lázeňské hosty,“ řekla včera na prezentaci v Ratiboři zástupkyně města Krzyżanowice, jež na projektu participuje.

Náklady na vybudování trasy na obou stranách hranice překročí sto milionů korun. Počítá se také s propagací formou map, letáků ale také webových stránek.

Po trase nebudou samozřejmě chybět odpočívky, informační tabule a odbočky s tipy na zajímavá místa jako jsou Zámek Fryštát, Dinopark v Doubravě, zámek v Petrovicích či Chałupkách, kostel sv. Petra a Pavla v Tworkówě nebo palác knížat Lichnovských v Krzyżanowicích.