Zcela běžně se dnes po cyklostezce dostanete ze všech karvinských sídlišť do centra a naopak. Podobně propracovanou síť má Bohumín (momentálně se buduje tři kilometry dlouhá spojnice centra s částí Kopytov).

Ještě lepší je situace, vydáte-li se na kole mimo město. Okolí Bohumína, Rychvaldu i Orlové je docela hustě protkáno značenými cyklotrasami. Podobné je to v okolí Českého Těšína. Tímto městem prochází dokonce i několik mezinárodních cyklotras – například trasa z Krakova do Vídně, systém tzv. Greenways.

Už příští rok spojí Chotěbuz s Bohumínem zcela nová cyklostezka. Povede od Archeoparku a vyjma několika málo úseků stále podél toku Olše až do Starého Bohumína, kde překročí hranici a povede dále do polské Ratiboře.

Mezi karvinskými částmi Louky a Staré město bude cyklostezka navíc sloužit i in-line bruslařům. „Tato sportovní aktivita je v Karviné velmi populární, a proto jsme se rozhodli při jednom vybudovat dráhu určenou i vyznavačům tohoto pohybu,“ řekl náměstek karvinského primátora Zbyněk Gajdacz. In–line dráha bude dlouhá asi deset kilometrů.

Na tuto páteční cyklostezku budou navázány stávající trasy, po kterých se cyklisté mohou například dostat do Polska přes Petrovice či Věřňovice, nebo na opačnou stranu do Orlové k Havířovu a dále na Frýdecko-Místecko.

Tam vedou rozmanité a dobře značené trasy z Těšína - směrem na Žukov, Frýdek-Místek, Třinec nebo třeba ke golfovému areálu v Ropici, ale též pod Beskydy do Jablunkova, Komorní Lhotky. Cykloturistické mapy jsou k dostání v městských informačních centrech nebo knihkupectvích.

Z Orlové do Orlové

Na lepší časy se snad blýská i orlovským vyznavačům rekreační cyklistiky. Už několik let se pracuje na propojení staré a nové části města, ovšem všechny plány zatím hatí doznívající důlní vlivy, mnohde nestabilní ujíždějící svahy.

Nicméně město již má k dispozici studii na řešení území mezi Zámeckým parkem v Orlové-Městě a lesoparkem v Orlové-Lutyni.

„Máme přislíbenu dotaci na rekultivaci tohoto území formou úprav a přestavby rekreační účely. Projekt zahrnuje vybudování běžeckých a cyklistických tras, včetně dětských prvků. Vše mezi Zámeckým parkem, Rajčulou a lesoparkem v Lutyni,“ vysvětlil místostarosta Orlové Radislav Mojžíšek.

Konkrétní kroky by měly být jasné asi už příští rok. „Se svým návrhem na řešení revitalizace na tomto území navíc přišla společnost RPG, která má podobné plány, takže postup budeme koordinovat,“ dodal Mojžíšek.

Ne všude se nakreslené plány tak dobře plní. Například cyklostezka z Havířova na Těrlickou přehradu zůstala jen na papíře. V dané lokalitě jsou problémy s výkupem pozemků, ale hlavní problém tkví v tom, že projekt nepodpořil Moravskoslezský kraj.

„Požadovali jsme dotaci ve výši 80 milionů korun a kraj neměl na tyto účely dostatek finančních prostředků. Každopádně se nápadu vybudovat cyklostezku z města k přehradě nevzdáváme a projekt se budeme snažit prosadit při další výzvě,“ vysvětlil náměstek primátora pro místní rozvoj Zdeněk Osmanczyk.