Široká vozovka a několik jízdních pruhů. Přitom zelená na semaforu svítí jen několik sekund – takže silnici přejde pouze zdravý člověk a pouze v poklusu. Odbočující auta chtějí křižovatku co nejrychleji opustit, a tak do křižovatky vjíždějí velmi rychle.

Že tuto situaci znáte? Podobně problémových míst se na křižovatkách najde více. Někde situaci řešit chtějí, jinde se úředníci brání tím, že by to způsobilo ještě více potíží.

Na jedno z problémových míst redakci upozornil jeden z čtenářů.

„Jedná o přechod pro chodce na křižovatce ulic Viaduktová a Ostravská. Ve chvíli, kdy chodcům svítí zelená, svítí i pro vozidla přijíždějící po Jablunkovské zelená šipka pro odbočení doprava. A tohle je ´kámen úrazu´. Vstoupit do vozovky ze směru od centra je doslova hazard se životem a hrdinský čin, protože většina vozidel nereaguje na výstražnou signalizaci na přechod a nezastaví,“ popisuje jeden z obyvatel Českého Těšína.

Radnice si je problému vědoma a chystá se ho řešit.

„Víme o problémovém místě, ovšem toto dopravní řešení bylo schváleno při stavbě křižovatky a neodporuje žádné normě. Ve snaze situaci vyřešit jsme navrhli novému správci veřejného osvětlení vyřešit tuto záležitost v rámci modernizace světelného signalizačního zařízení v příštím roce,“ uvedla Jarmila Smelíková z českotěšínské radnice.

Velice podobná situace panuje také na dvou přechodech v centru Karviné, u obchodního domu Prior a u univerzity.

„Problémy řešíme na základě podnětů. Co se týče obou zmiňovaných míst, stížností se u nás a na magistrátu sešlo několik,“ popsal Dušan Krampol z Dopravního inspektorátu v Karviné. Konstatuje však, že se nic měnit nebude. „Situaci jsme prošetřovali několikrát. Bohužel ale není možné dobu pro přecházení prodloužit, protože by tím vznikly ještě větší komplikace. Narušila by se tím takzvaná zelená vlna, díky které auta mohou projet městem téměř bez zastavení. Pokud se tedy řidiči trefí do ´zelené vlny´,“ vysvětlil Krampol.

Co je pak v této situaci velmi důležité? Znát svá práva a povinnosti.

„Stížnosti jsme nezaznamenali, přestože máme přechody, kde je interval pro přejití vozovky seřízen na velmi krátkou dobu,“ uvedla mluvčí Havířova Jana Pondělíčková. Dodala však, že problémy vznikají proto, že lidé často neznají svá práva a povinnosti. „Vyhláška praví, že ten, kdo vejde na přechod na zelenou, má právo přechod v klidu dokončit. Na druhou stranu, odbočující auta mají povinnost počkat,“ doplnila mluvčí Pondělíčková.

Jak se správně chovat na přechodu?
Chodec se řídí signálem zeleného panáčka. Po dobu jeho svícení může na přechod vstupovat. Tento zelený signál může svítit například jen tři sekundy, aby byla zaručena plynulost veškeré dopravy. Rozdílné intervaly se používají také na dělených přechodech. Delší interval je stanoven pro opuštění přechodu ze středového ostrůvku k chodníku.
Ve chvíli, kdy na semaforu rozsvítí červený signál, může chodec přecházení bezpečně dokončit a další chodci už nesmějí na vozovku vstupovat.
Pro řidiče nemají signály určené pro chodce žádný význam. Na přecházející chodce jsou upozorňováni žlutým blikajícím panáčkem. Každý řidič je povinen umožnit chodci bezpečné přejití vozovky, pokud už se na vozovce nachází. (bb)