Bez registrační značky je mnohem obtížnější zjistit, komu patří. A ještě těžší bývá donutit majitele k tomu, aby vrak odklidil nebo jeho odtažení alespoň zaplatil.

Situaci s nepojízdnými auty přitom řeší téměř výhradně radnice.

„Policie vraky neeviduje, pouze předává informace městskému úřadu a dopravnímu odboru. Ten pak hledá a vyzývá majitele k odstranění,“ popsala karvinská policejní mluvčí Zlatuše Viačková.

Města nakonec mnohdy odtah vraku nebo starého auta zaplatí ze svého, načež náklady fakturují majiteli auta, kterého se snaží všemi dostupnými prostředky dohledat.

Několik překážejících starých aut se najde v každém městě regionu. „K dnešnímu dni máme ve městě hlášeno 19 odtažených vozidel, z nichž jedno nebo dvě jsou v řízení, během něhož se hledá vlastník,“ popsala mluvčí Orlové Nataša Cibulková.

Potíže mají i jinde. „Bohužel i u nás jsou autovraky problémem. K začátku listopadu máme takových aut evidováno 69. Vozidla jsou ve špatném technickém stavu a mnohdy i bez registrační značky, majitelé mají asi pocit, že je tak nedohledáme,“ popsala karvinská mluvčí Šárka Swiderová. Dodala, že město po majitelích vraků pátrá a dříve či později budou muset za případný odtah a likvidaci vozu zaplatit.

„Nechat auto stát na ulici je kvalifikováno jako přestupek, za který hrozí pokuta až 300 tisíc korun,“ doplnila Swiderová s tím, že výzvy k odstranění nepojízdných vozidel vyvěšuje magistrát na svých webových stránkách.

Konkrétní problém nyní řeší i v Českém Těšíně.

„Auto v Kysucké ulici tam bude stát snad dalšího půl roku, než se z něho stane opravdový vrak. Protože už teď se stává terčem vandalů a pomalu je ničeno,“ popisuje jeden z obyvatel Českého Těšína v dotazu na městský úřad.

Snaží se dobrat, co se stane s autem, které dlouhodobě překáží a chátrá na jedné z ulic na sídlišti Svibice. Úředníci majitele autovraku nakonec zpravidla najdou, i když to nebývá vždy jednoduché, ani když má auto poznávací značku.

„Údaje uvedené v registru vozidel můžeme považovat za informativní. Může se stát, že vlastníkem vozidla je už někdo jiný než uvedený v registru,“ popsal šéf odboru dopravy českotěšínské radnice Tomáš Hloušek.

Řada vozidel je rovněž vedena ve statutu „v převodu“, což znamená, že bývalý provozovatel vozidlo již odhlásil na nového provozovatele, ale nynější jej ještě nezaregistroval na svou osobu či firmu,“ popsal Tomáš Hloušek z českotěšínské radnice.

Navíc auto mohlo změnit majitele vícekrát za sebou. „Může se stát, že mezitím vozidlo změní vlastníka i několikrát. Přes hrozící sankce stále dochází k nenahlášení změn údajů týkajících se vozidla do registru vozidel. Dohledat dle dostupných údajů skutečného provozovatele, případně vlastníka vozidla tak není vždy snadné a nelze spoléhat pouze na údaje zapsané v registru vozidel,“ doplnil Hloušek.

Orlovská mluvčí Nataša Cibulková odhaduje, že úspěšnost dohledání majitele auta je téměř stoprocentní. „Je to sice běh na dlouhou trať, ale ze zkušeností našich úředníků vím, že se to dá,“ řekla na závěr Nataša Cibulková.

Glosa Tomáše Januszka
Takzvané babyboxy existují pro dítě, které se právě narodilo a jeho rodič, možná přesněji řečeno matka, si s ním neví rady. Prostě ho, bezbranného tvorečka, odloží. Beztrestně, ale do bezpečí. Tak mně v této souvislosti napadá, proč nezavést pro staré autovraky autoboxy, tedy schránky nebo kontejnery pro auta, která se sice právě „nenarodila“, ale jsou naopak na konci svého života a jejich majitel si s nimi také neví rady. Může sice rezavého „miláčka“ nechat zlikvidovat, to ale stojí peníze. Možná kdyby měl možnost bezplatné a anonymní likvidace, nezacláněly by autovraky v ulicích a úředníci by nemuseli marnit čas pátráním po jejích majitelích a jejich popoháněním k odpovědnosti.