Co to bude znamenat pro cestující? Na časové jízdenky, tedy například týdeníky, měsíčníky nebo čtvrtletní jízdenky, budou moci lidé cestovat jak autobusem, tak vlakem – podle vlastního výběru a časových možností.

„Oba dopravní prostředky také budou mít možnost během jízdy vystřídat podle toho, jak jim bude lépe vycházet přestup,“ uvedl Aleš Stejskal ze společnosti ODIS, která propojení hromadné dopravy v kraji koordinuje.

Volba dopravního prostředku se ale zatím netýká jednorázových jízdenek. České dráhy je totiž nemají zavedeny do systému ODIS. Těch, kdo cestují příležitostně, se jednotný krajský systém téměř nedotkne.

Jinak tomu ale bude u těch, kdo mají čipové karty. Změní se totiž částečně zóny, ve kterých autobusy budou jezdit. „Pokud vlastník čipové karty přestoupí, bude mít cenu stejnou, jako kdyby jel bez přestupu,“ vysvětlil Stejskal.

Nová čísla MHD

Jednou z dalších změn je také přečíslení linek městské hromadné dopravy ve městě, které Český Těšín zavedl již loni. „Spolu s platností nových jízdních řádů od 12. prosince došlo ke změně číselného označení linek MHD Český Těšín, to nyní navazuje na jednotný celokrajský číselník linek,“ uvedl Tomáš Hloušek z českotěšínské radnice.

Původní číselné označení linek 875001až 875006 se nově mění na čísla 875721 až 875726. „V praxi to znamená, že na autobusech jsou nyní orientační označení linek 721 až 726 místo současných číslic mezi jedna až šest,“ doplnil Tomáš Hloušek.

Změny v cenách za jízdné mají být individuální. „U měsíčníků a dalších dlouhodobých jízdenek se bude zdražovat nebo zlevňovat individuálně – není možné paušálně říci, jestli bude cena obecně dražší nebo levnější. V rámci Českého Těšína se MHD pro majitele čipových karet zvedne o korunu,“ popisuje Aleš Stejskal.

V Českém Těšíně, a také v Třinci a na Jablunkovsku provozuje autobusovou dopravu společnost Veolia Transport. „Kdyby se Třinec vyjádřil k zapojení odmítavě, bylo by to pro nás velmi komplikované. Není totiž dost dobře možné, aby část linky vedla v integrovaném dopravním systému a část ne,“ řekl Michal Pastrňák z firmy Veolia Transport.

Není tak jisté, zda by se v případě třineckého odmítnutí připojil také Český Těšín, byť s připojením souhlasil.