První se už začala stavět, další dvě jsou sice součástí projektu, ale stavět se začnou, až na ně město získá prostředky. „Čekáme na vhodnou výzvu tak, aby se stavba zaplatila z dotačních peněz,“ popsala mluvčí Českého Těšína Dorota Havlíková.

Torzo té první, takzvané Sport lávky, je k vidění z mostu přes řeku u kulturního střediska Střelnice – směrem k Třinci. „Hotová bude do konce roku. Momentálně je už omezena doprava poblíž stavby tak, aby mohly stavební práce probíhat bez problémů,“ doplnila Havlíková.
Přístupná bude jen chodcům a cyklistům, nikoli pro auta. Další dvě, teprve plánované lávky, budou stát v centru a směrem na Karvinou. První mezi mostem Družby a železničním mostem, další mezi současnými mosty.

V minulosti již lávky přes Olši stávaly. Dřevěná, která je patrná na některých dobových fotografiích, bývala u bývalé kavárny Avion, tedy v místech, kde dnes stojí její replika.

Druhá stávala u budovy policie. Tu na začátku 70. let strhla povodeň. Chodit se po ní ale nedalo, byla přístupná pouze vojákům. Další byla železniční zastávka.

„Nevím, jestli byla běžně přístupná chodcům, ale pohraničníci tudy chodili. Dokonce tam stávala budka, kde byl voják stabilně,“ vzpomíná Havlíková.

Na původní můstky vzpomínají i pamětníci. „Když jsem byla ještě malá, chodila jsem tudy s rodiči do Polska, vždy na návštěvu. Naše teta ale nebydlela v polském Těšíně, ale dál za hranicemi, v nějaké vesnici, bohužel už si nepamatuji jaké a rodiče nežijí. Ale pokaždé na lávce jsme se dívali do řeky na kachny, ty tam ostatně plavou dodnes, ráda na to vzpomínám. A ze stavby lávek mám radost, snad se podaří i ty další dvě,“ vypráví Danuta Morávková.

Lávky přes Olši vzbuzují nadšení u většiny lidí, na české straně je podpora takřka devadesátiprocentní.