Letos se ještě vyznavači bicyklů a in line bruslí v Karviné budou muset spokojit se stávajícími „trasami-netrasami“, po kterých jezdili až dosud. Ovšem do roka by se měli dočkat nové několikakilometrové stezky vedoucí podél Olše směrem na Chotěbuz.

Trasa povede po levém břehu řeky Olše, a to v místech, která budou pro cykloturisty bezesporu zajímavá. „Zahájení prací se neplánovaně zdrželo. Přesto by se zprovoznění cyklotrasy vedoucí od Archeoparku v Chotěbuzi až do Starého Bohumína mohlo stihnout podle původních termínů, tedy na podzim letošního roku,“ řekl Česlav Valošek, tajemník Svazku měst a obcí okresu Karviná, který se na realizaci projektu podílí.

Třinácti kilometrová stezka bude mít asfaltový povrch. Na šesti kilometrech ale bude zatím provizorní povrch, protože část trasy vede po protipovodňových hrázích. Přímo v Karviné už cyklostezka povede mimo hlavní silniční tahy až na Staré Město a dále směrem na Dětmarovice.

Zkrátka nepřijdou ani vyznavači in–line bruslení. Součástí cyklotrasy bude in–line dráha dlouhá asi deset kilometrů a povede mezi hospodou Zátiší v Loukách až po Staré Město.

V plánu má město i další projekty. „Jedna trasa pro bruslaře a cyklisty vznikne v rámci revitalizace Univerzitního parku. V budoucnu chceme také umožnit cykloaktivity a bruslení i v parku za zámkem,“ říká náměstek karvinského primátora Lukáš Rasyzk.

A ještě jedna dobrá zpráva: leště letos by měla dostat nový povrch ulice Miczkiewiczova v úseku mezi restaurací Tesarčík a Dolními Marklovicemi. Ta patří k jedné z nejoblíbenějších tras jak pro bruslaře a cyklisty.

Cyklotrasy jsou taky součástí projektu Po stopách staré Karviné, na který je vyčleněno z peněz státu na zahlazování důlních škod asi 320 milionů korun. „Trasy by měly vést rekultivovanými oblastmi, kde už skončila těžba, například v Karviné-Dolech. Realizaci má však na starost ministerstvo financí, takže časově nejsme schopni být přesnější,“ dodal Raszyk.

V Karviné je dnes 14,5 kilometru stezek a přibližně stejná délka cyklotras na komunikacích s příslušným značením. Město má jinak v plánu asi 30 km nových tras, kam lze zahrnout i spojnici z Chotěbuze do Bohumína.

V Bohumíně mají cyklisté od loňska k dispozici novu tříkilometrovou cyklostezku. Vede z centra města podél dvou nejfrekventovanějších ulicích – Štefánikově a Šunychelské. „Je bezbariérová a obousměrná. V každém směru vede samostatný 1 až 1,5 metru široký červený cyklistický pruh,“ říká mluvčí města Lucie Balcarová.

Pokud jde o speciální stezky pro in-line bruslaře týče, tak takové v Bohumíně nejsou. „Bruslaři využívají pro svůj koníček stávající komunikace i stezky pro cyklisty, jezdí také v parku Petra Bezruče v centru Bohumína, proto tam do budoucna uvažujeme o tom, že bychom tamní stezky opravili,“ dodala mluvčí Bohumína.

Bruslaři v Havířově si oblíbili velká parkoviště

Milovníci in line bruslení si nejvíce libují na velkých parkovištích obchodních center. V kurzu je i nová dráha v odpočinkové zóně. Velké plochy s hladkým asfaltem jsou přímo ideální pro bruslení na kolečkových bruslích. Lidé toho s příchodem jara stále více využívají.

„Ideální prostor je tady u havířovského Kauflandu. Je zde totiž vedle sebe postaveno několik obchodních domů a u každého je velké parkoviště. Takže můžete projíždět z jednoho na druhé a užít si menší převýšení,“ řekl jeden ze sportovců, kteří chodí k obchodním centrům bruslit pravidelně i se svým synem.

Obchodní domy zavírají nejpozději v jednadvacet hodin a poté už mají bruslaři pro svůj koníček zcela volný prostor. Na prázdných parkovištích navíc nehrozí kolize s automobily, jak je tomu na jiných komunikacích.

Hojně využívaná začíná být s příchodem jara také nová dráha, která se nachází v odpočinkové zóně. Ta vede podél ulice Na Nábřeží a díky blízkosti přírodní památky Meandry řeky Lučiny nabízí nejen sportovní vyžití, ale také příjemný odpočinek a relax.

V odpočinkové zóně jsou také biketrialová hřiště s překážkami různých úrovní, takže zde mohou své možnosti vyzkoušet začátečníci i velmi zkušení borci. Nechybí zde ale ani dětská hřiště, různá odpočívadla nebo veřejné záchody.

Práce na odpočinkové zóně byly dokončeny těsně před zimou, takže první zatěžkávací zkoušku absolvují nová sportoviště až nyní. „Odpočinková zóna nabízí další sportovní vyžití v centru města. Cyklostezka se napojila na ty stávající, takže cyklisté mají k dispozici další bezpečnou trať procházející městem,“ řekl primátor Havířova Zdeněk Osmanczyk.

V Orlové chtějí udělat ovál pro in-line bruslaře

S výstavbou žádných nových cyklostezek letos nepočítají v Orlové. „Na tento rok máme v rozpočtu vyčleněny peníze pouze na opravy stávajících cyklostezek,“ řekl místostarosta Orlové Radislav Mojžíšek. Do budoucna však mají zpracováno několik projektů, které se zabývají cyklostezkami. Patří tam i dlouhá cyklostezka, která by měla spojovat Zámecký park ve staré Orlové s lesoparkem v Orlové-Lutyni.

„Kromě toho protíná naše město regionální cyklostezka, která začíná u polských hranic a končí v Beskydech,“ dodal Mojžíšek. Do budoucna by vedení město chtělo vytvořit i více možností pro in-line bruslaře.

„V současné době máme skate areál s rampami pod letním kinem, jehož součástí je také zdravotnický dozor,“ informoval místostarosta. Pokud by však město získalo dotační titul, pustilo by se do dalšího projektu. „Rádi bychom zrekonstruovali hřiště u Základní školy Mládí, kde bychom chtěli mimojiné také udělat ovál pro in-line bruslaře,“ prozradil Radislav Mojžíšek. Vše by mělo stát zhruba sedm milionů korun.

Jak podotýká, zatím se nesetkal s žádnou peticí nebo žádostí, kde by lidé požadovali více sportovního vyžití pro bruslaře. „Ale víme, že je to moderní trend, takže chceme do budoucna něco pro tyto lidi udělat,“ dodal Mojžíšek.

Chystá se revize stovek kilometrů cyklostezek

Celkem 440 kilometrů cyklostezek vzniklo před 11 lety v Beskydech. Jen na české straně, podél polských hranic stejný počet stezek pro cyklisty.

„Vedou samozřejmě i Českým Těšínem, všemi směry regionu. Nyní chystáme revizi těchto stezek,“ řekl Václav Laštůvka, ředitel Euroregionu Těšínské Slezsko.

Spolu se stezkami vydal Euroregion také mapy, na základě projektu a evropských dotací vzniklo i 60 odpočívek pro cyklisty. „Něco je již neaktuální, některé stezky vedou jinudy. A něco bylo zničeno, mapy již také nejsou k dostání. Takže chceme zkontrolovat, případně doplnit, co chybí,“ upozornil Laštůvka.

Stezka pro děti i dospělé bude do června

Nejen Euroregion ale provozuje cyklostezky. „I když neoznačené, máme několik stezek pro cyklisty a inline bruslaře také my jako město,“ upozornila mluvčí Českého Těšína Dorota Havlíková.

Jedna ze stezek vede od Mostu Svobody do parku Sikory. „Přestože ještě není dokončena, děti po ní už jezdí. Vine se klikatě i mezi stromy, takže je zajímavější, než rovná cesta,“ popsala českotěšínská mluvčí. Navíc stejná stezka vede i na polské straně řeky Olše.

Takzvaně ´ve vzduchu´ visí cyklostezka do Archeoparku Chotěbuz. „Tam město chtělo stezku vybudovat, bohužel práce váznou na majetkových poměrech vlastníků pozemků, a také na stavbě železničního koridoru,“ uvedla Havlíková. Vznik této stezky zatím ještě není jistý.

„Mnoho úrazů vzniká kvůli přecenění vlastních schopností,“ říká lékař Tomáš Knybel

Jízda na kole nebo na bruslích nepřináší jen příjemně strávené chvilky, ale může přinést i stinné stránky, ke kterým patří úrazy. Co všechno se může cyklistům nebo bruslařům stát, jsme se zeptali primáře ortopedie Tomáše Knybla.

S jakými úrazy in-line bruslařů nebo cyklistů jste se setkal?

„Ty úrazy mohou být různé. Od banálních odřenin, až po smrtelná zranění. Nejčastěji se jedná o zlomeniny rukou, pohmožděniny nebo odřeniny nohou a úrazy hlavy.“

Jaké jsou nejčastější příčiny těchto úrazů?

„Velmi často je to přecenění svých sil a schopností. Lidé si například zvolí terén, který pro ně není určen, nebo se rozjedou vysokou rychlostí. Také se velmi často pohybují tam, kde vůbec nepatří. Z toho pak například vznikají zranění nejen cyklistů, ale například i chodců. V neposlední řadě je to také jízda pod vlivem drog nebo alkoholu.“

Jak mohou lidé těmto úrazům zabránit, případně minimalizovat jejich následky?

„Určitě by měli mít přilbu. Ta dokáže zabránit úrazům hlavy, které mohou být i smrtelné. Vhodné jsou také chrániče loktů a kolen, které zabrání odřeninám. Před každou jízdou je dobré si zkontrolovat technický stav kola nebo bruslí. V nočních hodinách je dobré používat odrazky nebo světlo a obléci si reflexní oblečení.“

Mohou mít tyto úrazy i trvalé následky?

„Určitě ano. I odřenina může zanechat jizvu, která může dotyčnému vadit z estetického hlediska. Ale nejvážnější jsou samozřejmě úrazy hlavy, které mohou trvale poškodit mozek nebo i způsobit smrt.“

Tomáš Januszek,
David Gorgol,
Nina Macošková,
Libor Pristáš