Žluté vlaky jezdí na trase Havířov – Ostrava – Praha od 26. září. Zatím jezdí třikrát denně v každém směru, v listopadu přibude další spoj. „Vyjíždět bude v 8.27 hodin z Havířova. Zpátky z Prahy pojede v 15.27 hodin,“ informoval mluvčí dopravce Aleš Ondrůj.
Na nedostatek cestujících si RJ rozhodně nemohou stěžovat. Vlaky jsou plné a v exponovaných pátečních a nedělních spojích jsou místa vyprodána dlouho dopředu. „Od spuštění provozu vlaky IC RegioJet přepravily více než 10 tisíc cestujících,“ potvrdil Ondrůj.
Špičkování dopravců řeší úřad
Od nástupu soukromého dopravce na dálkovou trať se očekávala reakce státního kolosu. České dráhy skutečně reagovaly. Do vlaků z Prahy na Ostravsko budou přednostně řazeny modernizované klimatizované vagony, které mají elektrické zásuvky i ve druhé třídě. Za určitých podmínek dostávají cestující nealkoholický nápoj a ve větším počtu spojů se o ně postarají vlakušky. „Díky rozšíření služby se od 1. září setkávají cestující první třídy se stevardkami ve všech dálkových spojích kategorie EC, IC a Ex, které jedou z Prahy do Ostravy nebo opačně,“ informoval mluvčí ČD Radek Joklík.
Kapitální chybu ale manažeři udělali extrémním snížením cen jízdného. Deník o tom informoval v článku: Po zavedení konkurenčních spojů začaly České dráhy nabízet slevy. Soukromý dopravce to označil za nedovolený likvidační krok ze strany státní firmy. Podnět už prošetřuje Úřad pro hospodářskou soutěž. Ten se zajímá o to, zda státní podnik nešel s cenou příliš nízko a na úkor jiných cestujících. Snížením ceny nejsou paradoxně spokojení ani věrní cestující ČD, kteří využívají různých slev. Rozdíl v původní a nynější úspoře se totiž znatelně snížil.
Červené nosy pomohou v nemocnicích
Konkurenční boj dráždí nervy generálního ředitele Českých drah Petra Žaludy. Ten v reakci na snahu RegioJetu provozovat vlakovou dopravu mezi Prahou a Hamburkem nazval žluté vlaky cirkusem.
Majitel RegioJetu Radim Jančura na to zareagoval po svém s nadhledem a hozenou rukavici zvedl a využil pro další zviditelnění své firmy.
„Podle generálního ředitele Českých drah Žaludy je srandovní, aby Jančura s tím svým cirkusem jezdil do Hamburku. My považujeme cirkus za barevné, zábavné, kreativní představení, kde se zákazníci cítí dobře, rádi tam chodí a stráví tam příjemný čas. Takový je i RegioJet. Proto jsme vyhlásili na úterý 11. října charitativní akci. Jako ve správném cirkuse budeme mít na palubách klaunské nosy nadace Zdravotní klaun a budeme je prodávat cestujícím. Tržbu z prodeje nosů a z části jízdného za ten den odvedeme na charitativní účely nadaci Zdravotní klaun. Akce se osobně zúčastní i Radim Jančura,“ sdělil mluvčí Ondrůj.
Ke stejnému charitativnímu kroku vyzval Jančura i České dráhy.
IC RegioJet i SC Pendolino až do Žiliny
Ještě lítější souboj o cestující se dá očekávat od nového jízdního řádu. V té době už by měly IC RegioJet jezdit v plném počtu svých 9 spojů denně a některé spoje až do Žiliny. České dráhy do boje nasadí více pendolin. Aby ve špičkách mohla jezdit každou hodinu, přestanou jezdit přes Brno do Bratislavy. České dráhy už dříve Deníku potvrdily, že některá pendolina budou od prosince jezdit z Prahy přes Havířov do Žiliny, tedy po stejné trase jako RegioJet. Deník o tom informoval v článku: Od prosince může pendolino jezdit i přes Havířov
Rozšíření spojů s sebou nese vznik nových pracovních míst. Žluté vlaky daly práci několika desítkám lidí. Většinou jde o mladé obyvatele Ostravska a Karvinska. Další získají práci už na konci října, kdy se bude flotila rozšiřovat. "Několik našich stevardů a stevardek je přímo z Havířova, kde nyní máme konečnou stanici. Teď budeme vybírat další pro spoje, které budeme postupně zavádět. Ucházet se mohou na adrese: zamestnani@regiojet.cz," řekl mluvčí Aleš Ondrůj.