Při sbírání hub uklouzl a vážně se zranil. Z posledních sil vytočil na mobilu tísňovou linku. Než ztratil vědomí, stačil jen říct, že se nemůže hýbat. Díky speciálnímu programu dokázal operační důstojník zjistit oblast, odkud dotyčný volal. Jednalo se však o kilometry nepřehledného horského terénu. Bližší lokalizaci systém neumožňoval. Když záchranáři po dlouhém hledání houbaře konečně našli, byl již mrtvý. Pomoc přišla pozdě.

Naštěstí jde jen o modelovou situaci, která by však mohla kdekoliv a kdykoliv skutečně nastat. Při zaměřování hovorů z mobilních linek je totiž nutné počítat s odchylkou v řádech stovek metrů až kilometrů. Mnozí volající také kvůli stresu, panice či strachu o život svůj nebo blízkých nedokážou popsat místo, kde se něco stalo. Záchranáři pak ztrácejí drahocenné minuty hledáním místa nehody či jiného neštěstí. To by se ale brzy mohlo změnit. V Ostravě se již za několik dnů uskuteční unikátní test nového programu, který zrychlí a zpřesní lokalizaci.

„Umožní s přesností o řád lepší než dosud určit místo, odkud je na tísňovou linku voláno,“ řekl Petr Klement ze společnosti Vítkovice IT Solutions, která se na vývoji softwaru podílela.

Spolehlivost systému má ověřit telefonát ze vzdáleného místa. Úkolem dispečerského stanoviště pak bude pomocí nového softwaru určit, odkud se volá. Test proběhne v prostorách firmy. Pokud se software osvědčí, mohl by se postupně objevit v celorepublikových centrech tísňového volání.

Záchranářům pomáhá nejmodernější technika
Moravskoslezský kraj si na dokonalosti svého záchranného systému zakládá. Vyplývá to mimo jiné také z množství rizikových průmyslových provozů, kde hrozí nejrůznější nehody. Dispečeři hasičů, záchranné služby i policie sedí pod jednou střechou Integrovaného bezpečnostního centra, aby mohli jednotlivé zásahy společně koordinovat. Pohyb vozidel v terénu i vrtulníků ve vzduchu je sledován pomocí GPS. Všechny posádky jsou povinny hlásit příjezd na místo, ukončení práce nebo návrat na základnu. Zajištěno je tak optimální využití lidí i techniky.

Nasazení nového systému pro lokalizaci volajícího by přivítalo také Integrované bezpečnostní centrum Moravskoslezského kraje (IBC)

„Nasazením nového systému by nejen IBC, ale všechna operační střediska složek integrovaného záchranného systému získala nástroj, který by dále posunul systémy příjmu tísňových volání,“ uvedl mluvčí moravskoslezských hasičů Petr Kůdela.