Na druhou stranu předělí město opticky na dvě části. A to se nelíbí jak radnici, tak některým místním lidem. Zastupitelé si na sklonku loňského roku vyhradili pouze do své kompetence alespoň rozhodnutí o konečné podobě protihlukové bariéry. Nepostavit totiž zdi vůbec, to podle projektanta a investora optimalizace trati nelze, brání tomu současné normy.

Na radnici jsou zklamaní. „Protihlukové stěny, ať už betonové nebo plastové, jsou velmi nevzhledné. K historicky a architektonicky cenné části města se vůbec nehodí. Zcela oddělí centrum od zbývající části města a zničí unikátní průhled na druhou stranu železnice,“ řekl místostarosta Stanislav Folwarczny. Snížení hluku o pět až deset decibelů je podle něj natolik malé, že jej člověk ani nepozná.

Ani většině lidí se nezamlouvá, že v centru budou stát zdi. „Bydlím ve městě čtyřicet let. A nikdy mi to nevadilo, ani sousedům a to bydlíme blízko nádraží,“ popsala Zuzana Lognerová. Pomáhají například i plastová okna, přes které jde slyšet jen málo hluku. Zdi úplně změní kolorit města, a to je škoda,“ myslí si žena.

Modernizace = méně hluku

Město by přitom uvítalo jiné řešení. Například přímo na trati broušení kolejnic, aplikaci kolejnicových absorbérů hluku nebo modernizaci vozového parku, čímž by se snížila úroveň hluku.

Podle zástupců SŽDC je to však příliš drahé opatření.

„Projektanti předložili vedení města návrh, podle nějž by protihlukové stěny začaly na úrovni odbočky na Frýdek-Místek a skončily by na straně Svibice u železniční lávky, navázaly až u prodejny Dřevotrastu a pokračovaly k poště. Zástupci radnice požadují, aby pak chyběly až po podjezd u požární zbrojnice,“ popsala mluvčí Českého Těšína Dorota Havlíková.

V místech, kde stěny nebudou, vymění lidem investor okna na straně domů k trati na kvalitní plastové.

Zástupci firmy v těchto dnech obcházejí dotčené domy a s majiteli sepisují žádosti.