Aktivisté v pátek večer v tiskové zprávě informovali, že se jim podařilo najít autora mozaiky s motivem letící holubice. Superlativy vylíčili nejen výtvarníka Vladimíra Kopeckého, ale i samotnou mozaiku.

„Jedná se o jednu z nejunikátnějších současných mozaik v České republice. Má plochu úctyhodných 65 metrů čtverečních. Její hodnota je nevyčíslitelná a není ji možné přestěhovat. Autor mozaiky nebyl do včerejška znám i přesto, že stále žije. Už od 50. let 20. století zaujal svou originální tvorbou odbornou i laickou veřejnost," tvrdí zástupci Dolu architektury.

Mozaika v hale havířovského vlakového nádraží.

Aktivisté se samozřejmě opět opřeli do vlastníka nádraží. „České dráhy mají v majetku unikátní umělecké dílo, které má nevyčíslitelnou hodnotu a přesto ho chtějí zničit. Ukazuje to na fakt, že dráhy se o svůj majetek neumí starat a pravděpodobně jejich kroky řídí stavební loby a nikoliv zájem o zvýšení kvality a komfortu cestování," napsala architektka a předsedkyně sdružení Lucie Chytilová.

Jak aktivisté informovali, mozaiku provedla v době výstavby nádraží mozaikářská dílna Ústředí uměleckých řemesel. Výtvarná a umělecká cena mozaiky je podle nich mimořádná a těžko vyčíslitelná.

„Vzhledem k mezinárodnímu věhlasu autora předlohy i vzhledem k exkluzivní, velmi trvanlivé, ale zároveň finančně náročné výtvarné technice toto umělecké dílo zhodnocuje nejen architektonickou, ale také tržní hodnotu stavby. Nechápeme, jak mohly České dráhy přistoupit k demolici budovy vedoucí ke zničení této cenné mozaiky, aniž by byl proveden kvalitní stavebně historický průzkum a zjištění věcné a tržní hodnoty budovy," říká architekt Adam Guzdek a dodává: „To poukazuje na fakt, že tuto skutečnost pravděpodobně nechtěly znát, protože by to byla komplikace jejich rozjetých plánů."

„Vzhledem k provázanosti uměleckého díla s architekturou, nejen ideově, ale i technologicky, není možné provést transfer mozaiky. Podle vyjádření vedoucího realizačního ateliéru Františka Tesaře, se v tomto případě nedá dílo zachránit jinak než in situ (zachování na místě, pozn. redakce). Předpokládáme, že i tento argument může pomoci při rozhodování o budoucím osudu havířovského nádraží," říká historička umění Marcela Gavendová.

Aktivisté připomínají, že nádražní hala se má bourat už za několik týdnů. V tažení s mozaikou chtějí demolici zabránit. „Čas a prostor pro zastavení demolice zde je. Stále probíhá stavební řízení a je tedy možnost demolici zastavit, protože ještě nebylo vydáno stavební povolení," říká Chytilová.

Všemi tvrzeními se teď budou zabývat představitelé Českých drah a ministerstva kultury. Od jejich reakce se bude následně odvíjet postup města, které v projektu připravuje stavbu dopravního terminálu před nádražím.