Setkání organizoval spolek Důl architektury, jehož členové představili lidem i některé své představy o možném využití objektu, který představuje takzvaný Bruselský styl architektury.

„Část prostor by mohla fungovat jako podnikatelský inkubátor, tedy prostory výhodně nabízené začínajícím podnikatelům. Součástí by mohla být i půjčovna kol, kterou by mohli využívat i návštěvníci města, určitě by zde mělo být také infocentrum, protože turistům, kteří dnes přijedou do Havířova, po vystoupení z vlaku takové informace schází," uváděl během představování návrhů budoucí možné podoby nádraží Adam Guzdek z Dolu architektury.

Velký problém je parkování

Zástupci veřejnosti pak poukazovali na to, že jedním z nejpalčivějších problémů je například zoufalý nedostatek parkovacích míst okolo.

„Lidé z Havířova mají dobré vlakové spojení s Ostravou, kam mnozí z nás jezdí za prací. Pokud by bylo kde parkovat, spousta lidí by určitě ráno nechala vůz u nádraží a zbytek cesty dojeli vlakem. Za současného stavu ale většina jezdí vozy až do Ostravy," zazněl také jeden z názorů účastníků setkání.

Ti poukazovali také na to, že by objekt určitě neměl dopadnout jako nová budova havířovského autobusového nádraží, která například neskýtá řádné zázemí pro cestující.

Památkou nádraží asi nebude

Budova nádraží měla při tom původně padnout a v místě měl vzniknout dopravní terminál. Na jeho výstavbě měly spolupracovat České dráhy a město. Od projektu se nakonec ustoupilo a právě Důl architektury patřil k největším kritikům zbourání objektu. Jeho členové se snažili také o zapsání nádražní budovy do seznamu chráněných památek, to se ale také dosud nepodařilo.

„Ta budova má svou velkou hodnotu, a navíc je to pořád zdravá stavba. To, že vypadá zchátrale nebo jsou vidět fleky na zdech, je jen vinou zanedbané údržby," podotkl rovněž architekt Guzdek.

„Navíc v Evropě je trendem využívat v maximální možné míře vlakovou dopravu jako jednu z nejlepších alternativ a ten trend snad v budoucnu dorazí i k nám. Nádraží je při tom v dobách špiček využívané i tak a byla by opravdu škoda, kdyby město o tento prostor přišlo," dodal také během svého vystoupení.

Majitelem budovy jsou České dráhy

Důl architektury už s městem Havířov jednal o další budoucnosti objektu, zatím ale neobdržel od radnice žádný výstup.

Architekti by chtěli vytvořit pracovní skupinu se zástupci města a dále tak řešit případnou rekonstrukci a změny nádražních prostor.

Budova je ale v současnosti majetkem nikoli města Havířov, nýbrž společnosti České dráhy.