„Od našeho obchodního partnera jsme dovezli zásoby vodíku, kterým budeme každý den autobus plnit. Ten bude asi deset dní každé dopoledne jezdit na linkách mezi Havířovem a terminálem v Ostravě-Hranečníku. Naším cílem je zjistit, jak je vodík využitelný v praxi a případně nastavit do budoucna vývoj této dopravy v rámci kraje,“ vysvětlil ředitel divize Osobní dopravy ČSAD Havířov Jakub Vyvial.
Podle něj jde takto o naplňování vizí Moravskoslezského kraje, který podle něj „koketuje“ s myšlenkou vodíkového pohodu veřejné dopravě.
Autobus si dopravní firma ČSAD Havířov půjčila u slovenské firmy Mobility & innovation production, která se věnuje vývoji elektrických a vodíkových řešení v dopravě. Vozidlo dokáže na jedno naplnění deseti a půl kilogramy vodíku ujet až 320 kilometrů jen na vodík. „Navíc ale umí jezdit i na elektřinu, což je jediný homologizovaný koncept v Evropě. Na jedno nabití autobus ujede ještě dalších 110 km, vysvětluje jednatel společnosti János Onódi.
Podle něj je velkou výhodou to, že vozidlo je vyrobené z kompozitních materiálů, je tedy velmi lehké. „Proto jsme zvědavi na jeho spotřebu. Jsme plni očekávání,“ dodal Vyvial.
Zatím drahý vodík
Přestože dnes pohon na vodík vyjde asi třikrát dráž než na naftu, devíza tohoto způsobu dopravy je v jeho ekologičnosti. „Takové vozidlo je absolutně ekologické, produkuje pouze vodní páru,“ dodal Vyvial.
Má-li srovnat provoz parametry autobusu se spalovacím motorem a toho na vodík, zatím nemá odpověď. „To je pro nás zatím velká neznámá. V naftové verzi se bavíme o nákladech devět až deset korun na kilometr, u vodíkové to může být až trojnásobek. Ovšem v momentě, kdy bude vybudovaná plnička vodíku v Havířově nebo Ostravě, měla by cena postupně klesat,“ myslí si Vyvial.
Podle něj by samospráva měla jít příkladem a takové projekty podpořit, aby se mohl rozvinout běžný komerční trh. „Pokud by se kraj rozhodl vsadit na vodíkový pohon, zvýšením počtu zakázek dojde ke snížení ceny plynu. A pak už rozdíl ceny vodíku a plynu bude zanedbatelný,“ myslí si Vyvial.
Po konci testu chce dopravce vyhodnotit získaná data o spotřebě, provozních nákladech a další parametrech. Poté bude výsledky testu konzultovat se zástupci kraje. Náměstek moravskoslezského hejtmana pro dopravu Radek Podstawka potvrdil, že záměrem kraje je zavádět do provozu v příměstské autobusové dopravě autobusy s pohonem na vodík.
„Moravskoslezský kraj po provedení předběžných tržních konzultací s dopravci již vyhlásil veřejnou zakázku na dopravní obslužnost v trase Ostrava – Havířov – Karviná, kde dopravu bude zajišťovat deset autobusů s vodíkovým pohonem. Přibližně 85 procent pořizovacích nákladů bude financováno z programu EU IROP ITI Ostravsko. Provoz by mě být zahájen nejpozději do roku 2025. Nabídky dopravců očekáváme v lednu příštího roku,“ řekl Podstawka.