Po modernizaci železniční trati, včetně karvinského vlakového nádraží, vyroste podél kolejí protihluková zeď. Lidé, kteří se budou chtít dostat do města jinak, než po silnici mají smůlu.

„Ano, dnes ještě můžeme kratší cestou přes koleje, i když se to nesmí. Řada lidí to ale využívá, protože se tak nejrychleji dostane za nákupy anebo dál do centra a nemusí čekat na autobus, který jezdí jednou za hodinu. Podchod pod nádražím, kterým bychom se rychle a bezpečně dostali z Fryštátu do Starého Města, nám město odmítlo vybudovat,“ postěžovala si obyvatelka Starého Města Silvie Škulavíková.

Problém by byl z velké části vyřešen právě tím, že by byl podchod průchozí. Správa železniční a dopravní cesty, která připravovala modernizaci železničního koridoru a karvinského vlakového nádraží, městu navrhovala, že by se vyústění provedlo při modernizací nádraží.

Samozřejmě s tím, že by se na tom město finančně podílelo. Město to ale už v roce 2012 odmítlo. Jedním z argumentů byla finanční náročnost, pak skutečnost, že by se na druhé straně musel vybudovat chodník, ovšem pozemek, kudy by vedl, město nevlastní a jeho majitel (ČSAD Havířov) jej prodat nechce.

„Radnice blafuje,“ říkají lidé ze Starého Města

Obyvatelé Starého Města ale mají o důvodech jasno. V té době už „byl na stole“ záměr OKD těžit pod Starým Městem, které postupně začalo vykupovat domky.

Problematické spojení s centrem města mělo být jedním z důvodů, proč by lidé na bydlení v této městské části rezignovali, svůj dům prodali a umožnili tak OKD v budoucnu těžit.

Jenže s těžbou pod Starým Městem je to nejisté, ve Starém Městě stále stojí okolo stovky obydlených domů. Mnoho starších obyvatel by proto pěší spojení s centrem města přivítalo.

„Ale není to jen o místních. Na vlak či autobus na druhé straně kolejí tudy po směně chodí i lidé z firem na Novém Poli. Jak budou chodit, až podél trati bude zeď… Přitom by stačilo vybudovat možná ani ne 150 metrů chodníků od cesty k nádraží, kde by ústil podchod,“ říká Silvie Škulavíková.

Lidé ze Starého města si o tom všem myslí své. Město sice dodnes tvrdí, že ČSAD Havířov pozemek prodat nechce, ale kdoví, jak to doopravdy je.

„Společnost ČSAD neměla zájem pozemek prodat, a jelikož jsme neměli vypořádaný majetkoprávní vztah k pozemku, tak jsme nemohli stavbu realizovat. Tuto stavbu není možno chápat jako veřejně-prospěšnou a tudíž pozemek nelze pro tyto účely vyvlastnit,“ argumentuje mluvčí magistrátu Lukáš Hudeček.

Ovšem ze strany ČSAD Havířov o zájmu Karviné koupit jejich pozemek na Starém Městě neví.

„Nemám žádné informace o tom, že by někdo měl zájem o naše pozemky v souvislosti se zřízením podchodu,“ řekl Deníku Tomáš Vavřík, generální ředitel společnosti 3ČSAD, která ČSAD Havířov vlastní.