Za celých více než 40 let své existence nevzbudila hala havířovského vlakového nádraží tolik rozruchu, jako nyní, když se má bourat.

Hala pamatuje doby, kdy jí denně procházely tisíce cestujících. Byla místem, kde byly v provozu restaurace, trafiky, prodejna koberců nebo její velkou část zabírala tržnice. Dnes je celé horní patro prázdné, střechou zatéká, vnitřní i vnější vzhled poznamenal zub času a lidé při čekání na vlak očekávají větší komfort než posezení na tvrdých oprýskaných dřevěných lavicích.

Naposledy se o hale hovořilo v úterní diskusi regionálního vysílání ČT1, kde o ní debatovali primátor Havířova Zdeněk Osmanczyk a iniciátor petice za zachování haly architekt Adam Guzdek.

Z diskuse vyplynulo, že proti sobě nesedí ti praví. „Architekti by se měli obrátit především na České dráhy, které jsou majitelem haly. Kde byli architekti, když České dráhy představily svůj záměr na zasedání zastupitelstva? Tehdy se hovořilo o třech variantách, ze kterých si vlastník stavby vybral tu, při které současnou halu zbourá a postaví novou. Zastupitelé s argumenty ČD a návrhem na spolupráci při stavbě terminálu souhlasili. Městu je celkem jedno, jestli by nádražní hala byla opravena v současné podobě nebo se místo ní postaví nová. Radnici jde především o to, aby se celý tento prostor revitalizoval a aby se využila možnost získání dotací,“ řekl Osmanczyk.

Architekt Guzdek zopakoval, že nádražní hala je důležitým mezníkem tzv. Bruselského stylu a měla by se zachovat. Připustil, že odborná veřejnost se začala o halu zajímat až ve chvíli, kdy ČD rozhodly o demolici. Navíc z jeho slov vyplynulo, že architektům jde především o zachování původní podoby stavby, zatímco provoz a způsob využití je až tolik nepálí.