Havířovští nepolevují v trendu, který započali jako první v zemi. Už na začátku 90. let minulého století se mohli pyšnit nejvyšším počtem autobusů s pohonem na zemní plyn. Ty nasazovali nejen na linky MHD, ale také na příměstské spoje a jednu dobu jezdil plynový autobus i do Popradu.

Sázka na plyn

„V současné době máme na městských a příměstských linkách v provozu zhruba sto autobusů, z nichž šest desítek je na pohon zemním plynem. Naftové autobusy nakupujeme skutečně jen výjimečně, drtivou většinu tvoří právě ty s pohonem na plyn," řekl ředitel osobní dopravy ČSAD Havířov Jakub Vyvial.

Nedávno proběhla dosud největší obměna vozového parku. Z 55 nových nízkopodlažních autobusů jich jezdí v Havířově 25, v Karviné 13 a ve Frýdku-Místku 17.

Dopravci se podařilo na předpokládanou investici přesahující 332 milionů korun získat dotaci 271 milionů korun. Pořízeny byly nejen nízkoemisní autobusy, ale modernizováno bylo i zázemí, včetně postavení nových čerpacích stanic CNG v Karviné a Frýdku-Místku.

Komfortní autobus

Jak Vyvial připomněl, spoje na linkách MHD v Havířově jsou ve srovnání s jinými městy velmi vytížené.

„V Havířově nemáme tak znatelné rozdíly ve vytíženosti spojů v době špičky a mimo ni. Cestující využívají hromadnou dopravu v průběhu celého dne," uvedl.

Havířovští cestující se mohou těšit také na jeden mimořádně komfortní autobus.

„Podařilo se nám za výhodných podmínek zajistit jeden autobus, který sloužil jako předváděcí na veletrzích a výstavách. Jde o celoklimatizovaný vůz, u kterého cestující ocenění komfortnější sedadla, madla, temnější skla a další doplňky. Od ostatních autobusů se bude odlišovat také metalizovaným lakem," dodal Vyvial.