Jedním ze základních pravidel jak přežít ve zdraví nejen během ranní dopravní špičky je, aby byli vidět. Ovšem, nejsou. Právě na viditelnost chodců a jejich používání reflexních prvků byly zaměřeny i akce policie a BESIPu v celém kraji.

Policisté a Pavel Rakus, krajský koordinátor organizace BESIP, zde debatovali s chodci všeho věku, upozorňovali je na případné chyby, ptali se jich na reflexní prvky a materiály a sami jim reflexní pásky rozdávali.

„Lidem je toto potřeba připomínat neustále a čím víc těchto akcí, tím lépe,“ říká na jednom z míst, kde se prevence konala, Pavel Rakus.

Jsme v Havířské ulici v Karviné a venku je stále tma. Provoz je tady ale obrovský, auta, autobusy, kolem lidé, kteří spěchají do práce a vycházejí už i děti do škol v okolí. „Právě zde loni v listopadu došlo k tragickému střetu automobilu a ženy, která přecházela ulici,“ vysvětluje výběr místa policejní mluvčí Zlatuše Viačková.

Na Karvinsku pak policie vybrala také podobně frekventované úseky v bohumínském Skřečoni a Frýdeckou ulici v Českém Těšíně. „Někdy bývám až skeptický, protože z těchto akcí sám vím, kolik reflexních pásek mezi lidi rozdáváme. Když dojde na další, osmdesát procent z nich pásky stále nenosí, nebo mi při nabízení řeknou, že doma už jich mají sedm,“ podotýká Pavel Rakus.

„Já těm lidem vždycky říká, ať si uvědomí, že jde nejen o jejich zdraví, ale uvedou do neštěstí také řidiče, který se do nich opře a nešťastných je pak několik rodin najednou,“ dodává zástupce BESIPu.

Jak je vidět, reflexní prvky skutečně v praxi příliš v módě nejsou. A silnici mimo přechody zde frekventovaně přecházejí a přebíhají mladí i staří.

V Česku zatím platí zákon, který nošení reflexních prvků ukládá chodcům na neosvětlených silnicích mimo města. Zástupci BESIPu i policie se shodují, že zákon by měl platit také ve městech. „Na Slovensku už platí a tamní statistiky dopravních nehod s chodci dokazují, že jich ubývá a smysl to má,“ dodává Pavel Rakus.

Mezi další nebezpečné chování chodců patří i jejich přesvědčení, že při vstupu na přechody mají absolutní přednost, Ani to ale není pravdou a může být příčinou nejedné nehody s nedozírnými následky.

Tragická nehoda BMW s autobusem na Chrpové ulici v Havířově.
Mladý řidič nepřežil srážku osobního auta s autobusem