Kateřina Matušínská (vpravo) s dcerou Magdou (vlevo). Mezi nimi garantka skladby Vlasta Třešňáková.Zdroj: Deník / Pavla Krůčková„S nápadem vytvořit skladbu nás oslovil sám Sokol, čehož si moc považujeme. Hudbu založenou na folklorních písních v podání skupin Čechomor a Fleret jsme začaly skládat na podzim roku 2015 a v lednu jsme už ladily i choreografii,“ vysvětluje Kateřina Matušínská, která přes 30 let vede rychvalský taneční soubor Ritmo.

I díky tomu obsahuje Ženobraní více tanečních prvků, než u obvyklých sletových skladeb.

„Je pravda, že skladba je trochu náročnější, ale když vidím, jak se s choreografií začátečnice i starší ženy statečně poměřily a nebály se toho, mám z toho velikou radost,“ dodává hlavní autorka skladby s tím, že ještě v procesu tvorby se jim s dcerou v Rychvaldě podařilo vytvořit (a nadchnout) „testovací“ skupinku zhruba 60 místních žen, kterou postupně Ženobraní naučily.

Jde především o jejich známé a maminky dětí, které tvůrkyně skladby vede v tanečním souboru.

O víkendech na kontrolu

„Po testovací skupince se do nácviku pustily samy sokolky. Kromě společných setkání jsme cvičenkám vytvořily i video s krokovými variacemi. Ženy si nás tak mohly pouštět doma v obýváku. Partneři s nimi měli svatou trpělivost, ale zároveň se smáli, že jsme jim vnesli domů nový vítr,“ popisuje Matušínská, která nyní s dcerou o víkendech projíždí republiku a sleduje, jak jsou na tom ženy „přespolních“ tělovýchovných jednot s nácvikem.

Všechny cvičenky totiž bude mít autorka Ženobraní pohromadě až těsně před zahájením sletu v Praze, kdy bude z můstku koordinovat nástupy ženy, skladbu i odchody.

Stovky lidí protestovalo ve středu v Orlové proti uzavírání lůžkových oddělení v místní nemocnici.
Lidé vyšli do ulic, aby demonstrovali za svou nemocnici