Pro moravskoslezské řidiče to může být hezký dárek k Vánocům. I když zatím neúplný. K 1. prosinci tohoto roku mají být zprovozněny úseky dálnice od Ostravy až do Bohumína. Sedmnáctikilometrová část autostrády nesoucí zatím název D 47 nebo také Via Moravica bude čekat na napojení dalšího, téměř dvanáctikilometrového úseku, jehož součástí je i jediný tunel na celé trase, do jara příštího roku.

Toužebně očekávanou silnicí však bude severovýchodní cíp republiky spojen na jedné straně s Prahou a na druhé přes Polsko s celou Evropu až ve druhé polovině roku 2009. Tedy snad. Poslední úsek mířící od Bohumína ke státní hranici totiž stále nemá vybraného svého zhotovitele.

„Po úsecích od Ostravy do Bohumína je znám další definitivní termín zprůjezdnění pro stavbu Bílovec - Ostrava, Rudná. Je to duben příštího roku. Dále by pak měla být hotova část dálnice od Lipníku nad Bečvou do Bělotína, a to v listopadu 2008,“ sdělila Deníku Martina Vápeníková, tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). U dalších staveb se podle jejích slov prověřuje konečný termín zprovoznění v závislosti na dvouletém zpoždění s územním rozhodnutím a dále pak možností zkrácení vlastní realizace stavby.

A co onen poslední úsek, který by měl českou dálnici spojit s polským příhraničím? Právě jeho výstavba je poznamenána největšími problémy. „V současné době probíhá výběrové řízení na zhotovitele stavby Bohumín - státní hranice. Předpokládaný termín podepsání smlouvy je přelom tohoto a příštího roku. Předpoklad zahájení stavby je pak březen 2008 a termín zprůjezdnění se bude dojednávat se zhotovitelem polského úseku dálnice A 1,“ přiblížila současnou situaci mluvčí ŘSD.

Podle dosavadních odhadů by měla osmdesátikilometrová Via Moravica přijít na 57 miliard korun. „K dnešnímu dni nejsou uzavřeny všechny smlouvy se zhotoviteli na realizaci dalších staveb, a proto není možné zatím přesně stanovit, zda tato částka je konečná,“ dodala ještě Martina Vápeníková.

Dálnice D 47 má své sázkaře

Bude to velmi dlouhá a únavná procházka. Ujít osmdesát kilometrů po asfaltu totiž není žádný med ani pro trénovaného turistu. Na pouť z Lipníku nad Bečvou až ke státní hranici s Polskem či opačným směrem se však zřejmě bude muset vydat exministr dopravy Milan Šimonovský. Před lety totiž uzavřel sázku, že dálnice D 47 bude kompletně hotova do konce roku 2008. Jinak ji prý projde pěšky. Což ho zřejmě nemine, protože současný termín dokončení cesty je minimálně o rok pozdější.

„Vše bylo připraveno, a je tedy jen otázka financí, jak rychle se dálnice postaví. Problémový je jen poslední úsek. Zbylých pětasedmdesát kilometrů klidně mohlo být hotovo do konce roku 2008,“ vyjádřil se Šimonovský a dodal, že sázka je sázka a on tedy v případě prohry na dlouhou procházku opravdu vyrazí.

Podobnou sázku, ale asi s lepším koncem pro sebe, v tomto týdnu uzavřel také prezident společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava Pavel Vítek. Na Duhovém dni v Havířově, kde se děti sázely o to, že si do pololetí vylepší známky na vysvědčení, šel totiž také do rizika. I když malého. Jeho sázka se týká termínu otevření ostravského úseku dálnice D 47. Pokud se po nové silnici nebude jezdit od 1. prosince letošního roku, Vítek bude muset sedmnáctikilometrovou trasu projet na kole. Zřejmě ale věděl, co dělá, protože průtah krajským městem má být opravdu otevřen v první prosincový den. „Zatím jsem klidný. Ale jinak jsem připraven na kole jet. Muselo by to být ale až na jaře, protože v metrových závějích bych to neušlapal,“ poznamenal s úsměvem Vítek.