Důležitou rychlostní komunikací však bude severovýchodní cíp republiky spojen s Prahou až za další dva roky. Následující úseky dálnice D 47, která se po dokončení stává součástí autostrády D 1, se totiž dále budují. Ten úplně poslední úsek, který pak Moravskoslezský kraj spojí na opačnou stranu s Polskem a přes tamní dálnici A 1 dále s Evropou, bude hotov dokonce ještě později. Podle Alfreda Brunclíka, generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic, Bude celá Via Moravica, jak se také dálnici D 47 říká, hotova až ve druhém čtvrtletí roku 2010.

Ale zpět k dnešní slávě. Zmiňovaný ostravský úsek byl otevřen velkolepou akcí. Nedočkaví řidiči si jej mohli prohlédnout a také si samozřejmě užít doprovodný program. Novou vozovku pak budou moci svými vozy testovat od zítřka. Těší se na to? „Ostravský úsek dálnice sice ještě nemá příliš velký význam z hlediska napojení na českou dálniční síť, ale mně osobně pomůže hodně. Dojíždím totiž za prací z Ostravy do Bohumína, takže teď cestováním ušetřím mnoho času,“ sdělil Robert Topiarz a dodal: „Výhodu nové komunikace vidím také v tom, že se odlehčí některým přetíženým cestám vedoucím přes centrum Ostravy.“ Stavba složitého ostravského úseku dálnice D 47 přišla na 16,2 miliardy korun. Jeho součástí jsou například čtyři mimoúrovňové křižovatky nebo impozantní most zavěšený nad řekou Odrou a koblovskými jezery. Celá Via Moravica má stát 58 miliard korun. (map)

Účastníkům slavnostního otevření zahrála kapela Buty

Ostrava - Ani silný déšť nezabránil stovkám lidí přijít se podívat v sobotu na slavnostní otevření klíčového sedmnáctikilo­metrového úseku dálnice D 47 z Ostravy do Bohumína, které se konalo na mimoúrovňové křižovatce Rudná v Ostravě. Na první část dokončené tepny, která je zásadní pro tento region, se dostanou řidiči hned na několika místech. Právě na mimoúrovňové křižovatce Rudná v Ostravě, a samozřejmě na jejím konci v Bohumíně. Motoristům budou dále sloužit nájezdy u Slovenské ulice v Přívoze a na Vrbici. Všichni, kteří na akci dorazili, měli příležitost si nový úsek dálnice nejen prohlédnout, ale také si vyslechnout odborný výklad o výstavbě během autobusových projížděk po celé trase.

„Je skvělé, že tak dlouhou cestu teď ujedu za méně než deset minut,“ pochvaloval si při projížďce Aleš Baran z Ostravy-Poruby, kterého potěšil také bohatý doprovodný program, jenž byl pro příchozí připraven. „Škoda jen, že je taková zima a hustě prší,“ dodal už s kapucí na hlavě. Během oslav vystoupila přímo na dálnici skupina Buty, se svou tatrovkou přijel šestinásobný vítěz závodu Rallye Dakar Karel Loprais. Nechyběla ani kaskadérská show a mnoho stánků s občerstvením. Oslavy byly zakončeny slavnostním ohňostrojem. „Otevření ve velkém stylu jsme zvolili poté, co měla podobná akce obrovský úspěch v Plzni při otevírání úseku dálnice D 5,“ uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Stavba zmiňovaného úseku dálnice patří k nejnáročnějším a nejdražším v celé síti. „Náročnost této stavby spočívá v tom, že prochází městem, jde kolem Odry a navíc křižuje Ostravici. Muselo se proto provést křížení s páteřními komunikacemi v Ostravě, jako jsou Rudná a Místecká. Složité byly i přeložky inženýrských síti, řešení poddolovaného území,“ sdělil Pavel Doležal z Ředitelství silnic a dálnic, který má výstavbu dálnice D 47 na starosti. Složitost a náročnost stavby dokládá skutečnost, že výstavba úseku dálnice D 47, který nebude pro řidiče osobních aut zpoplatněn, stála přes 16 miliard korun, což je čtvrtina z celkové částky vynaložené na stavbu celé dálnice D 47. Ta má být kompletně hotová v roce 2010. Po jejím dokončení by měla splynout s nejdelší českou dálnicí D 1.