Pokud se na projekt podaří získat dotaci, přibude městu další technická turistická atrakce.
„Nápad vrátit do Bohumína tramvaj z parní éry zraje na radnici už delší dobu. Zpočátku jsme usilovali o původní vůz, pár zachovalých kusů ještě existuje. Jsou ale umístěny v depozitáři brněnského technického muzea a šance na jejich získání je nulová. Proto jsme nyní navázali spolupráci se soukromou firmou, která se věnuje výrobě historických replik. Nabídla nám, že by pro nás jednu lokálku z počátku minulého století vytvořila,“ nastínil místostarosta Bohumína Lumír Macura.
Jak dodal, firma má k dispozici původní výrobní dokumentaci, archivní materiály a fotografie. A nejen to, dokonce už v Rakousku zakoupila podvozek z roku 1902 a minulý týden jej přivezla do Bohumína. Model by měl mít dřevěnou kostru, mosazné kování a historické realitě odpovídající vnější lak včetně ručně malovaných linek a nápisů.
Náročná výroba celé repliky ale není levnou záležitostí, proto chce město na projekt získat dotaci. „Od toho se bude odvíjet i případný termín realizace. Z vlastních prostředků tramvaj hradit nechceme, ve městě jsou přednější záležitosti. Přesto jde o nápad, který by mohl zvýšit popularitu Bohumína z hlediska turismu. Plánujeme oslovit Moravskoslezský kraj, zda by náš záměr nemohl být součástí Technotrasy podobně jako bunkr Na Trati,“ uvažuje Macura.
Pokud by město bylo s žádostí o dotaci úspěšné a projekt se podařilo dotáhnout do konce, mohla by kopie parního vozu sloužit jako součást Muzea města Bohumín, které sídlí v secesním domě Pod Zeleným dubem. „Mohla by v něm být umístěna další expozice, případně by z tramvaje mohla být atraktivní kavárna. Těch vizí je řada, bude záležet na vyjádření odborníků. Už jsme je oslovili, stejně jako zájmová sdružení a spolky. A vypadá to, že bychom mohli najít společnou řeč,“ pochvaluje si místostarosta.
Právě Bohumín byl vůbec prvním místem, kde úzkorozchodná tramvajová dráha v Těšínském Slezsku před více než sto lety vznikla. Do provozu byla uvedena 22. prosince 1902 a spojovala dnešní Starý Bohumín s bohumínským nádražím. V letech 1902 až 1917 získal Bohumín výhodné tramvajové spojení prakticky do všech důležitých okolních měst a do desítek obcí. Úzkorozchodné linky dokonce zvládly i nákladní dopravu. Ta byla zrušena v roce 1946. Poslední tramvajový vlak pro osobní dopravu vyjel z Bohumína do Hrušova 30. září 1973.
Jana Končítková