Na nádraží přitom nemají problémy jen lidé upoutaní na invalidní vozík, ale často i ti pohybliví, kterým už zdraví tolik neslouží, rodiče s kočárky nebo cestující s těžkými zavazadly. Citelně schází výtah nebo eskalátory.

„Jsme rádi, že jsme ještě pohybliví a ty schody vyšlapeme," shodli se starší manželé, kteří šli k vlaku, aby je s košíkem odvezl do Beskyd na sběr hub.

VOZÍČKÁŘ KONČÍ POD SCHODY

Deník v té době dělal test, jak na stejný peron dostat ženu s elektrickým vozíkem.

Ten sám o sobě váží více než 100 kilogramů a ruční vynesení tak bylo nemožné. Jedinou možností tak bylo použít služební výtah. K tomu ovšem musí být splněny některé podmínky.

„Abych se dostala na nástupiště, musím použít služební výtah. K tomu je nutná přítomnost zaměstnance nádraží. Jejich pracovní doba však končí o půl osmé večer. Já proto nemůžu do Havířova přijet později. Navíc si musím svou cestu 24 hodin dopředu objednat na speciálním formuláři, protože bez toho mě České dráhy nemusí přepravit," vysvětlila Jana Kawuloková, předsedkyně spolku Apropo.

Havířovské vlakové nádraží není přívětivé starším a nemocným lidem, ani cestujícím, s těžkými zavazadly nebo rodičům s kočárky.
Havířovské vlakové nádraží není přívětivé starším a nemocným lidem, ani cestujícím, s těžkými zavazadly nebo rodičům s kočárky. Foto: Deník/Libor Běčák

DISKRIMINACE

Přijít vítat své známé k vlaku? Pomoci s kufry ze schodů? Pro běžného zdravého člověka zcela běžná věc, byť výtah nebo eskalátor by námahu ulehčily.

Vozíčkář má ale v Havířově smůlu. „Já končím pod schodištěm. Já na peron k vlaku nesmím, to prostě nejde," dodala žena.

„Mohli bychom dostat paní s vozíkem na peron?" ptal se redaktor Deníku zaměstnance železniční stanice.

„A paní pojede někam vlakem? Má to objednané? Nemá? Tak to bohužel nepůjde, k tomu nemáme oprávnění," zněla odpověď. Žádná sláva to však není ani s možností využít toalety v odbavovací hale. Ty totiž také nejsou pro vozíčkáře uzpůsobeny.

SLOŽITÁ PŘÍPRAVA NA CESTU VLAKEM

„Abych mohla cestovat vlakem, potřebuji o to železničáře včas požádat. Ti mi mou žádost musí schválit. Odjezd i návrat si musím naplánovat v době jejich pracovní doby a pozor si musím dát i na jejich dlouhou polední pauzu. Pokud chci jet někam dále, musím jet z Havířova s Českými drahami, protože RegioJet mě nevezme, byť už slibovali, že nám své vlaky přizpůsobí. A na návštěvu nádražních toalet musím také zapomenout," shrnula Jana Kawuloková.

Jak byl Deník informován, RegioJet vozíčkáře přepravuje, pouze však na klasických menších mechanických vozících. "Je to dáno možnostmi vagonů. Menší vozíky nemáme problém naložit. Široké a těžké elektrické vozíky ale bohužel přepravovat nemůžeme," vysvětlil mluvčí přepravce Aleš Ondrůj. 

Po zrušení společného projektu rekonstrukce havířovské stanice se nyní město chystá na úpravu přednádražního prostoru. Kdy se do modernizace stanice pustí nový majitel, to ještě není známo.

MĚSTO TLAČÍ NA MAJITELE

„Hlavní tíhu bezbariérového řešení by měl nést majitel nádraží. Tím je nyní Správa železniční dopravní cesty. My jsme majitele oslovili s tím, aby se našlo řešení přímo v rámci budovy nádraží. Sami jsme přitom s projektanty našeho městského přednádražního prostoru zkoumali možnost najít nějaký náhradní přístup okolo. Je to však komplikované, protože jsou tam například inženýrské sítě, které nemůžeme narušit," řekl Deníku náměstek havířovského primátora Eduard Heczko.