Nad tím, co všechno se může dít s uhlím mezi dolem a jeho kotlem, si lámal hlavu Stanislav Putniorz z Těrlicka. Nakonec dospěl k tomu, že kvalitní hnědé uhlí ze západočeských povrchových dolů se v meziskladech zřejmě míchá s nekvalitním dováženým ze zahraničí.

„Koupil jsem 65 metráků uhlí, jaké mi doporučili z firmy, která mi dodala kotel. U prodejce jsem přímo žádal konkrétní druh, protože při dřívějším topení jsem byl spokojený. Když jsem však začal topit, byl jsem nemile překvapen. Po zatopení jsem cítil silný zápach síry a kotel se celý zanesl nečistotami. Protože jsem v kotli už dříve topil kvalitním uhlím, věděl jsem, že je něco špatně. Začal jsem se zajímat, co se stalo. Dodavatel uhlí mi sdělil, že někdo zřejmě uhlí promíchal s nějakým nekvalitním ze zahraničí. Ve zdlouhavé reklamaci mi dovezli nové uhlí," popsal svou zkušenost Stanislav Putniorz.

Jen v Těrlicku a okolí je několik lidí, kteří mají podobnou zkušenost. Potvrzuje to i firma dodávající kotle, která reaguje na stížnosti svých zákazníků.

„Obracejí se na nás lidé s tím, že jim kotel špatně topí. Když k nim přijedeme, tak zjistíme, že mají špatné uhlí, které do těchto kotlů není vhodné. Máme zákazníky, u kterých se to jasně prokázalo, když jednu sezonu jim kotel topil špatně a po změně dodavatele uhlí neměli problém. Lidé nám přitom dokladují, že si objednávali správný druh uhlí. Laik ovšem jednotlivé sorty uhlí nerozezná. Pozná to až, když s ním zatopí. Projeví se to způsobem hoření, popílkem, sazemi, zanášením kotle, barvou kouře i pachem síry," vysvětlil Pavol Klacík z firmy dodávající kotle.

Jak se bránit?

Mají lidé vůbec možnost se nákupu zajíce v pytli bránit? Dodavatel kotlů radí především opatrnost a správný výběr dodavatele.

„Ideálně je dobré koupit si jen menší množství uhlí na zkoušku. Teprve po vyzkoušení si mohou zákazníci koupit větší množství. Samozřejmě, že si mohou kupovat také pytlované uhlí, kde je riziko promíchání nižší. Toto uhlí je však dražší," dodal Klacík.